måndag 20 oktober 2008

Östercentrum i Visby

Visby har flera torg men endast ett är ett aktivt, Östercentrum. Fast egentligen är det bara en gågata med ”viss trafik”. Jag tycker att det är trevligt att de jämnat ut marken med gatsten så att man slipper trottoarer men samtidigt är det ingen plats som ger en bra samlingsplats. Det är ”stora trädet” som har en sittplats runt sig. Där träffas man. Fast jag saknar en sak som brukar finnas på naturliga mötesplatser – en klocka!


Siestas nya byggnad hade jag väntat mig lite mer av. Det blev lite ”platt fall” när den väl stod där, byggnaden. Men, byggnader brukar bara ”stå så där”. Det är liksom byggnaders uppgift. Butiken i nybyggnationen gav de oss ett utbud som vi behövde, att snabbt kunna handla lite glass, dricka, tidningar osv. Det är bra. Nu ber jag till min kaffehimmel att de ska göra något vackert av sin bakgård. Det är ju deras EGENTLIGA uteplats. En oas förväntar jag mig! En uteplats som blir inne skulle vara kanon. Siesta är liksom ”MITT” kafé. Jag har varit stammis där sedan 1979 och det ger mig lite rätt att ha synpunkter. WoW – 30-årsjubileum nästa år…

Nu försvinner de stora varuhusen och man delar upp butikytan till fler små affärsidkare. Det är kanon. För hur man än vrider och vänder på saker och ting så tycker jag att det är lite ”underhållning” att gå in i fler butiker än att allt finns på en plats. Åhlens klädutbud har dessutom spottat upp sig rejält. Det var många, många år sen jag iddes gå och titta på vad som hängde på deras galjar. Nu har jag handlat flera gånger där.

Dessutom kommer Östercentrum att få en bonuspoäng nu när det ska bli bio i gamla Borgen. KANON! Kanske bion kommer att fylla gamla bibliotekets roll som ett ställe man går till för att ”göra av med lite tid”. En film tar ca 1½ timme och det var ungefär den tid jag frekvent brukade lägga på biblioteket när jag hade ”tid över”. Skulle jag idag lägga det på nuvarande biblioteket så är det ungefär den tid det tar att gå dit och sedan upp för backarna igen, BLÄ!

Personligen tycker jag att man ska stänga av Kung Magnus väg och göra en stor öppen plan där. Kanske skulle man då kunna bygga en mindre permanent scen för småuppträdanden? Taxistationen kunde man då placera vid gamla Ahlyrs eller gamla brandstationen. Bussen skulle kunna gå förbi Schéelegatan (ja, jag vet, gågata) och sen ner till Kung Magnusväg igen.

Alla dessa kundvagnar som står och skräpar utanför Apoteket och Mac Donalds fula rester som flyger runt hela centrum. När ska det försvinna? Vem har ansvaret för den förfulningen?

Vad jag saknar är en större bokhandel. Norrbys gamla anrika affär är så trång att man riskerar att ha ner något på golvet och köerna där är skitjobbiga. Därtill vill jag ha fler inredningsbutiker och presentshopar.

Sen tycker jag att man ska bygga ett parkeringshus på Coop-parkeringen. JO, jag menar det. Lägg till ett plan extra. Förfulning kanske men nödvändigt för då skulle det bli dubbla antal parkeringsplatser. Det skulle avlasta enormt.

Östercentrum är vårt torg, vår mötesplats, vårt extra vardagsrum.

1 kommentar:

Elisabeth Molin sa...

En sak som jag saknar på Östercentrum är ett matställe. Ett matställe du kan välja från olika sorters kassor med olika sorters mat. Tai, svensk husman osv. Sedan skulle man kunna sitta inne eller om man vill ute på Torget. Idag finns, vad jag vet, bara McDonald och Max och dom är inget för mig.