fredag 17 april 2009

Fräsch känsla och ren miljö

Min vanliga dusch idag fick mig att tänka på ett snack jag hade på jobbet här om dagen. Det gällde detta med att smörja in sig med olika kropps- och handkrämer av alla slag. Jag har själv helt slutat använda kroppscremer sedan flera år tillbaka. Detta efter att jag konstanterade att min ”torra hud” inte blev bättre trots ivrigt masserande av alla möjliga nya revolutionerande formulas som reklamen påstod fanns i burken. Så jag beslöt helt sonika för att skita i det. Och det har gått bra det med.

Jag har en annan ”metod” som känns bättre och som funkar hur bra som helst. Jag skrubbar. Använder skrubbhandskar vid dusch och masserar hela kroppen. Då får jag bort döda hudceller samt att jag får fart på blodcirkulationen vilket ju är kanon.

Dessutom kan man ersätta fuktcremer med vanlig matolja. Rapsolja är närodlat och funkar bra. Jag har testat någon gång även om jag föredrar att vara utan.

Alla har väl hört att om man använder läppcerat för mycket så blir man mer och mer torr om läpparna. Likaså ska man inte tvätta håret för ofta, osv. Jag tror det är samma sak med allt som rör kroppen. Jag tror helt enkelt att vi målar in oss i ett hörn när vi använder alla dessa produkter som ska ”ge oss skönhet”. Vi fråntar kroppen möjligheten att själv sköta sitt. Dessutom så sköljer vi bort det och ut i avloppet, dvs miljön, hamnar detta.

Så för min del är det ”vanlig” duschcreme som gäller och skrubbhandskar. Snart har jag säkerligen lagt av duschcreme också men hur det ska gå till vet jag inte än. Heller inte vad jag ska använda för att ersätta deodorant. Att lukta skunk kan kanske vara en hit hos skunkar men jag vill nog ha den mer kliniska doften som vi människor lagt oss till med de senaste generationerna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan

Long time no seeing ;)

Det finns faktiskt en sorts deokristall på hälsokost. Hur pass effektiv den är vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla kanske...

Berätta om du testar.

Kramar, Carina