torsdag 30 juli 2009
Förbaskade blogg-program
Skulle jag byta program så måste jag bygga upp min "profil" igen och tappa en del trogna läsare. Endera dagen kommer jag att göra ett beslut. Jag får se hur det blir...
onsdag 29 juli 2009
Sommar i Visby igen
Varje år samma sak, på gott och ont. Värmen kommer och ledigheten. Svensken vill åka ”bort”, vilket kan bli Visby. Att resa till Gotland är som ”att resa utomlands” som någon reklam syftat på. Och därmed vet också ”svenskarna” hur de ska bete sig. Alla vet ju hur svenska turister brukar beskrivas utomlands. Det är annars bara att fråga danskarna. Fast här på ön kallar vi dem inte för ”svenskar” utan för ”turistar” eller som det lanserades på Närrevyn en gång på 70-talet: ”mavar” (måsar) eftersom de skränar och skitar ner. Fast det var mest en beskrivning på Stockholmare som numera kallas för 08-or.
För visst är det så att Visby omvandlas till en slags gigantisk ungdomsgård med ”no limits”. Det är hyfsat tröttsamt att se de dryga ungdomarna som tror de ”äääger….” fast egentligen kan vi som inte deltar i samma partyvåg se fyllan och drogruset skina igenom. Okey tänker man lite elakt, en framtida parkbänkssittare. Och öns krognäring vill UTÖKA för ”det är bra för Gotland”!!!???
De har klagat på medeltidsveckan i flera år. Det är en svans som förstör och skitar ner (läs: de kommer inte in på vanliga krogen med sina medeltidskläder och det medför att krognäringen inte tjänar pengar på dem) men den s.k. Stockholmsveckan den vurmar de för, och då frågar man sig: varför det? Jag känner mig inte särskilt gynnad av att min ö ska behöva förstärkning av polis och socialförvaltning för att ta hand om det mindre glamorösa delen av ”party”veckan. Fylla och droger är okey, bara du har rätt (märkes)kläder på dig!?
En annan företeelse som verkar öka är att försäljare slänger upp försäljningsstånd lite varstans, tex Östercentrum. Speciellt mobiltelefoner verkar vara en angelägen produkt att kränga i sommartider. Deras metoder känns lika uttjatat som en avdankad raggningsreplik klockan 01:49 på stadens uteställen. Här om dagen fick jag också höra om en funktionshindrad kvinna som kände sig mycket obehaglig till mods eftersom de tagit tag i henne och som hon upplevt det velat dra henne till försäljningsståndet. Inte ens på öppen gata gäller ”ett nej betyder nej”. Så just nu går jag och bara AVSKYR dessa förbaskade försäljare.
Dessutom undrar jag över försäljningsställen som inte kan ta betalt med betalkort. Varför vill de endast ha kontanter? Ta tex glassbaren nere vid hamnen. Där går försäljningen lika lysande som glass i solsken men ändå verkar de inte kunna kosta på sig kortläsare? Det luktar… tycker jag.
Så… nu ska jag sluta klaga och endast njuta av sommarens ljuvliga värme och möjligheter.
söndag 26 juli 2009
Låt oss kvinnor vara just… KVINNOR
Åter igen har jag sett program på TV som belyser problemet med att kvinnor har svårt att finna kläder som passar dem och deras kroppar på rätt sätt.
Modeindustrin vill alltid… i alla fall i deras modereklam… att man ska ta fram sin personlighet och sitt sanna jag… men de skapar sedan kläder och ideal som motsäger detta.
Vilken kvinna vill se ut som en anorektisk pojke? Ja, så verkar idealet framstå idag. Finns det inga modiga kläddesigners som vågar skapa nya sundare trender? Om modeindustrin inte lyckas skapa kläder utifrån kvinnans kropp så har de ju misslyckats kapitalt!
Såg på TV att 45 % av Englands kvinnor har storlek 44 och uppåt samtidigt så verkar endast 1 % av klädutbudet av detta ha nått fram till modehuset/affärskedjorna. Jag kan tipsa er om att även överviktiga, kurviga, mogna, mulliga, småfeta och feta kvinnor har ett konto på banken!
Jag tror personligen att den dagen man ser kläder som bejakar KVINNAN och inte ett kvinnokroppsideal så kommer också många problem som vi ser idag kopplat till kroppsuppfattning etc att förändras.
När man pratar förtroligt med män, som klarar av att vara ärliga, så gillar de ju tjejer med former och kroppsdelar som är ”greppvänliga”. Jag tror inte att det är alla kvinnor som är för stora utan det är kläderna som skapats med fel inställning redan från designern. En inställning som verkar hålla sig genom hela processen ända ut till kunden.
Här i Visby har t.ex. H&M en klädaffär där deras XL-storlekar hängts undan i ett hörn av affären. Klädutbudet är mindre än 1% av affärens övriga sortiment. Dessutom kan man knappt se kläderna eftersom det är så trångt bland hyllorna och kläderna liksom hänger på nåder och verkar inte vara något man vill visa upp egentligen. Skäms H&M för att de måste sälja kläder till kurv-Rika kvinnor?
Jag brukar säga att jag alltid sparar pengar när jag ”shoppar” på H&M eftersom jag aldrig hittar något att köpa. Jag gynnar då hellre andra företag som finns på internet som insett vinsten av att skapa och sälja kläder till kvinnor.