onsdag 16 september 2009

Lokaltrafik för vissa?

Våra Kommunala kontor i Visby har påbörjat flytten till Visborgstaden. Det var välbehövligt och jag ser med nyfiken tillförsikt emot hur det området kommer att växa fram under åren framöver.

Jag läste i nya lokaltrafiken att de nu även har linjer som passerar Visborgstaden. Jamen visst det är ju logiskt. Staden utvidgas och då följer busstrafiken efter. Så tittade jag i turlistan och blev lite snopen. För Turerna går liksom lite märkligt, enligt min mening. Eller har jag missat något?

Turerna via Visborgstaden går med gamla hederliga linje ett. Man har gjort en extra kringelkrok för att få med nya området. Fine, men… varför har man helt olika tider för när bussen ska gå in förbi där då?

Bussen från Öster mot Gråbo, med sväng in förbi Visborgstaden börjar första turen 6:40. Från Öster går sedan bussen den svängen fram till 15:40 (15:50 vissa dagar)

Men när man tittar på turlistan med start från Gråbo mot Öster så börjar inte svängen in förbi Visborgstaden förrän 9:05 och sista turen går förbi 17:05

Detta trots att det går fler bussturer som skulle kunna gå in förbi området. Hur har man tänkt?

Vilka är de som behöver börja besöka Visborgstaden klockan 7:00 och vilka är det som kan vänta till ca 9:20? Varför har man inte samma tider oavsett från vilket håll bussen åker?

Har man redan bestämt i vilka områden som 7:00-personerna bor och vart 9:20-personerna bor? Vem har bedömt detta och med vilka argument?

Jag tycker det verkar mycket märkligt!

Inga kommentarer: