torsdag 9 april 2009

Våren tittar fram

Gotland vaknar sakteligen ur sin vinterdvala. Jag gick i Botaniskan Visby igår. Solens sken och det var gudomlig värme ute. Fåglarna har fullt upp med sina sambo-liv och blommorna liksom darrar av anspänning. Vilken dag som helst kommer det att ploppa ut det ena nya skottet efter det andra.

Jag känner det i kroppen eftersom jag har allergi men samtidigt så är det en energi som man inte kan undgå att känna av inom sig.

I dammen såg jag en ensam andhona som låg och sov. Hon lät sig flyta runt helt fritt medan hon makligt lagt sitt huvud under vingen. Det såg mycket behagligt ut. Sen såg jag fiskarna som bor i dammen. De hade ett ”häng” i ena kanten av dammen. Men salamandrarna har tydligen inte vaknat till än. Men det är väl okey med lite sovmorgon, väl.


I Almedalen sitter folk med sina kaffetermosar medan barnen leker i parken. Andra sitter på en bänk och bara lapar solsken

Vi hamnpiren kom ett gäng italienska ungdomar farandes på hyrcyklar. Det är ju också ett vårtecken tycker jag. Gruppresor till Gotland brukar funka varje år.

Det är länge till sommar och semester. Men jag ska nog ändå byta jacka. Slänga vinterjackan i tvättkorgen och ta på mig en tunnare sort. Okey, det blir kallt när solen försvinner men ibland kan det vara värt det. Allt för att få känna känslan av VÅR.

Inga kommentarer: