lördag 4 april 2009

Visby bygger vidare

En ny butikskedja har sett dagens ljus... fast kedja och kedja… Butiken kommer att kallas för Hästgatan 10 och det är fyra olika affärer som delar på utrymmet. Det ligger helt nära Kränku och Akantus och öppnades med pompa och ståt. Gotlands Jazzband spelade och det var gott om nyfikna som kommit dit för att vara med.

De har på en smart sätt använt butiksytan för att vara draghjälp åt varandra. Det är heminredning, design och fin choklad som samsas i Gamla Kommunarkivets lokaler.

Man får på det viset en fingervisning om vad denna lilla kulturplats i Visby innerstad har att erbjuda – kvalitet! Det här kommer att bli bra för Gotland. Kvalitetsturism är inte att förakta! Jag tror att S:t Hans plan kommer att fortsätta att utvecklas i detta kvalitetstänk och det tycker jag är perfekt.

Det sorgliga är att Adelsgatan kommer att mista en av sina finare butiker. Jag tror att Adelsgatan får ta en ordentlig tänk kring vad den gatuslingan ska erbjuda turisterna. Det är ju som bekant vår mest besökta butiksgata men kanske turisterna tröttnat på ”billigt var det här” och ”Rea-affärerna”, som har extrapris året om, och vill ha mer upplevelse i sin shopping?

Jag vet i alla fall att jag kommer att leta mig ner till S:t Hansplan för att söka presenttips och heminredningssaker.

Inga kommentarer: