lördag 6 juni 2009

Dagarna rinner förbi… och jag flyter med

Tack vare en schemaförändring så har vi på arbetet ändrat om ordentligt i turordningarna. Under den övergången fick jag jobba extra mycket. Jag är trött och är i behov av semester. Det har varit segt ett par dagar men nu ser jag ljuset i tunneln, igen.

Ingen rundvandring i Visby innerstad och heller ingen nattfågelexcusion blev det. Men jag är helt övertygad om att det går fler tåg med sånt.

Vi var nere i Botaniskan och letade efter näsduksträdet som står i full blom just nu. Dessvärre hade jag ingen kamera med så det blev inget foto. På vägen ner hamnade vi mitt i alla studentvagnarnas framfart. Det var bara att stanna bilen och vänta. Och det gjorde absolut inget. Jag blev rent av lite sentimental som en gammal tant när jag såg ungdomarnas glädje och festyra.

Nere i norra hörnet av Paviljongsplan, dvs området utanför Botaniska trädgården, har de börjat bygga en ställning som ska visa hur det såg ut med alla träbyggnader vid muren under medeltiden. Jag antar att detta kommer att läggas in i medeltidsveckans teaterföreställning om Valdemar Atterdags brandskattning av Visby. En tanke som slog mig var, hur länge fanns det träbyggnader längs med muren. När plockade man bort dem? Gjordes det gradvis allt eftersom tyckte sig behöva virke/bränsle, eller gjordes ett beslut något specifikt år?

Min mobil gick sönder så efter lite vånda fick jag beställa en ny. Jag var så fokuserad på att jag skulle ha en med bra kamera att jag helt missade att kolla vad resten var. Sen när jag fick mobilen hade den så mycket teknik och ”tillbehör” att det nog krävs en ingenjörsexamen för att kunna förstå och dra nytta av allt. Så den tänker jag skicka tillbaka! Under tiden använder jag en annan avlagd mobil som känns lite för plottrig för mig. Jag behöver tydligare knappar tex. Jag väntar nog ett tag innan jag beger mig ut i mobildjungeln igen.

På måndag är det endast två ynka veckor tills vi ska göra vår drömresa till Norge och jag är ena minuten beredd att sticka genast och nu. I nästa stund tycker jag det hela verkar jobbigt, inte minst avresedagen när man måste gå upp mycket tidigt för att komma med färjan. Kanske problem man överkommer men de finns i tankarna…

Inga kommentarer: