söndag 7 juni 2009

Visbys nya detaljer och magiska blickfång

Idag tog vi en tur ner till Botaniskan för att hinna fotografera Näsduksträdet innan det blommat färdigt. Det är verkligen en magiskt träd med en förunderlig blomster som doftar helt enormt av någon slags vinbärsliknande doft.


Man har precis påbörjat uppbyggandet av träställningar i en del av muren så att mans ska kunna se hur det kunde se ut längs med muren på insidan. Jag är helt övertygad om att detta kommer att användas i olika sammanhang under sommarhalvåret. Ett bra initiativ av vem det nu var som kom på detta! Dessutom finns en liten skalenlig modell av samma murhörna, gjutet i betong. Där kan man se hur man tänker sig murens utseende och funktion. En gång för ca 10 år sen när jag passerade platsen så var det en grabb där i 9-årsåldern, med gotländsk dialekt. I sitt sällskap hade han en annan grabb med fastländs dialekt. Den gotländska grabben hade en förevisning av denna murmodell med en sådan inlevelse att jag var tvungen att stanna till och beskåda det hela. Jag vet inte hur mycket av berättelserna som innehöll fakta och hur mycket som var fiction men en sak var helt säkert. Han fick både sig själv och fastlandskompisen att befinna sig DÄR på plats på ”den där tiden”. Ja, jösses vilket skådespel. Jag hoppas den grabben växte upp och började skriva barn- och ungdomsberättelser för han hade verkligen en naturbegåvning i fantasins värld.

Inga kommentarer: