söndag 26 juli 2009

Låt oss kvinnor vara just… KVINNOR

Åter igen har jag sett program på TV som belyser problemet med att kvinnor har svårt att finna kläder som passar dem och deras kroppar på rätt sätt.

Modeindustrin vill alltid… i alla fall i deras modereklam… att man ska ta fram sin personlighet och sitt sanna jag… men de skapar sedan kläder och ideal som motsäger detta.

Vilken kvinna vill se ut som en anorektisk pojke? Ja, så verkar idealet framstå idag. Finns det inga modiga kläddesigners som vågar skapa nya sundare trender? Om modeindustrin inte lyckas skapa kläder utifrån kvinnans kropp så har de ju misslyckats kapitalt!

Såg på TV att 45 % av Englands kvinnor har storlek 44 och uppåt samtidigt så verkar endast 1 % av klädutbudet av detta ha nått fram till modehuset/affärskedjorna. Jag kan tipsa er om att även överviktiga, kurviga, mogna, mulliga, småfeta och feta kvinnor har ett konto på banken!

Jag tror personligen att den dagen man ser kläder som bejakar KVINNAN och inte ett kvinnokroppsideal så kommer också många problem som vi ser idag kopplat till kroppsuppfattning etc att förändras.

När man pratar förtroligt med män, som klarar av att vara ärliga, så gillar de ju tjejer med former och kroppsdelar som är ”greppvänliga”. Jag tror inte att det är alla kvinnor som är för stora utan det är kläderna som skapats med fel inställning redan från designern. En inställning som verkar hålla sig genom hela processen ända ut till kunden.

Här i Visby har t.ex. H&M en klädaffär där deras XL-storlekar hängts undan i ett hörn av affären. Klädutbudet är mindre än 1% av affärens övriga sortiment. Dessutom kan man knappt se kläderna eftersom det är så trångt bland hyllorna och kläderna liksom hänger på nåder och verkar inte vara något man vill visa upp egentligen. Skäms H&M för att de måste sälja kläder till kurv-Rika kvinnor?

Jag brukar säga att jag alltid sparar pengar när jag ”shoppar” på H&M eftersom jag aldrig hittar något att köpa. Jag gynnar då hellre andra företag som finns på internet som insett vinsten av att skapa och sälja kläder till kvinnor.

1 kommentar:

Bea sa...

Det är ett svårt ämne det här. Tyvärr är ju idelaet smalt och man ska se ut som en pinne för att passa in. Är man tjock ska man göra sin plikt och gå ner i vikt. Modeindustrin kommer alltid att förtrycka kvinnan, visst finns det alternativ med kläder för storvuxna men inte tillräckligt många. Det är ju inte en slump att alla de stora storklekarna tar slut först i affären. Jag tror att man ska skita i idealen och hitta ett ideal som passar sig själv. Först då blir man attraktiv i andras ögon.