torsdag 5 februari 2009

Kvinnors kroppar vs marknadens kläder

Så hamnade jag här igen… en blogg om ett ämne jag skrivit om förut…

Såg på TV här om dagen som handlar om kvinnors förhållanden till sin kropp och till klädköp. Nåja, det hade ett mer flaschigt uttryck än så men det var hur jag uppfattade programmet. Programmet gick på kanal fem och heter ”Trinny & Susannah – stilakuten”. Jag har sett det programmet förut och de brukar ha ett ”offer som de ska hjälpa med att finna sin stil.

Det som jag tycker är annorlunda med det här programmet är just att de fokuserar mycket på att man inte ska vara så låst vid vilken storlek man har utan vilken kroppsform man har. Det är ju så här efteråt betraktat självklart att det ska vara så. Hur många gånger har man inte gått och provat kläder i sin storlek och aldrig fått det att passa eftersom det är olika storlekar på olika delar av kroppen. De former de menar att kvinnor kan ha fick olika namn/benämning: äpple, päron, pelare, strut, timglas, klubba, vas, cello etc.


Jag tycker personligen att klädindustrin gör sig själva och kunderna en björntjänst genom att indela affärerna som de gör. Om jag vet att jag har storlek 40 eller 44 varför ska jag behöva leta igenom hela affären för att hitta några kläder. Idag är kläderna sorterade efter ”alla gröna koftor där”, ”alla rosa topar där”, ”alla beige kjolar där” oavsett storlek. Varför inte indela efter storlekar så kan man gå till sin avdelning och hitta bättre? Jag är helt övertygad om att affärerna skulle få fler nöjda kunder då!

Jag är inget modeorakel och jag köper helst ”praktiska” kläder. Jag har alltid haft svårt att finna kläder som känns bekväma och självklara till min kropp. När jag var ung så tyckte jag att jag hade för välsvarvad kropp så att allt hamnade fel. Nu när jag är en mogen kvinna och kroppen har tappat sin ungdomliga spänst och ex antal kilon har förändrat formen så tycker jag att urvalet av kläder är alldeles för begränsat. Visst, jag sparar på penningarna när jag inte handlar men ibland skulle det vara kul att hitta något extra piffigt som man gillar direkt i affären.

Nu när jag sett programmet jag nämnde så tycker jag också att affärerna skulle ha en bättre kunnighet i att presentera kläderna på ett mer tilltalande sätt. En överfull affär som det är trångt och svåråtkomligt i gör inte mig köpbenägen. Det är ingen större hit att pröva kläder i ett provrum med en belysning som endast de gamla össtaterna skulle uppskattat att använda, i sina förhörsrum! Ha belysning som ger dagsljus. Ha info om kroppformer och vilka klädtyper som funkar bäst för varje kroppsform så kunden kan få lite vägledning. Då minskar risken för att kunden känner sig misslyckad och går hem utan att handla. Ha personal som kan ge bra rådgivning. Låt kvinnor köpa kläder som passar till deras kroppar och inte köpa kläder med former som modeindustrin menar att man "bara måste ha". För det är ju sälja som affärerna vill? Men det är ju VI som har pengarna!

2 kommentarer:

SweFlo sa...

Din blogg har nominerats! Kolla in http://sweflo.blogspot.com/2009/02/nominering.html

Lotte Jensen sa...

nu blev jag lätt generad opch mycket glad... tack!... *S*