måndag 14 juni 2010

Bornholm – Dag 6

Vi vaknade ganska tidigt. Det kvittrade glatt utanför fönstret. Jag låg och studerade rummet vi hyrt. Äpplerum B&B är inrymt i ett gammalt hus där alla möbler är gamla och som hörde till gårdens tidigare ägare. Det ger rummet en känsla av att man är “hemma hos farmor på landet”. Sängen var ingen superhit, kanske är den lika gammal den? Jag gillade dock atmosfären i rummet. Frukost fick alla gäster i samlad trupp klockan 8:00. Värdinnan serverade bland annat smakprover från lokala producenter, Lammkorv m.m.

Efter att vi blivit mätta och fått packat in alla grejer i bilen så var vi på väg igen. Idag skulle vi åka till Ölands Djurpark och sen åka längs den södra delen av ön. Ingen av oss hade besökt ön tidigare på allvar. Endast små korta besök.

Direkt när vi svängde ut på stora vägen kom vi till Borholm slottsruin. Vi ville inte gå in så vi valde att fika vid restaurangen i stället. Gott kaffe.

P6030073

Sedan åkte vi in till Borgholm, en stad man ofta hör om under sommaren. Det kändes hur “dött” som helst. Lite folk som skramlade runt och satt på bänkar men nån större aktivitet var inte att se. Efter en megagäspning så rullade vi vidare.

Eftersom sambo är så glad i djur så var Ölands Djurpark ett givet besöksmål. När vi kom fram fick jag de första varningssignalerna. Gräsliga stora (plast/cement/?)djur överallt, tom en mammut!!! Eftersom det var en blandning mellan djurpark och nöjesfält var jag misstänksam redan innan och när vi kom fram till entrén så drog jag i min mentala handbroms. Det kändes inte bra. När vi skulle betala 300 spänn !!!!!!! för vad? “ja, vi fick ju åka på alla attraktioner hur mycket som helst…” då sa vi nej. Vi avstod helt enkelt.

Man kan ju undra om de håller några “gulliga djur” som gisslan för att locka in barnfamiljer och sen är det egentligen endast karuseller och annat skräp de har att erbjuda. Det här kändes som skräp-turism och absolut inget för mig/oss. Tacka vet jag Knuthenborg Safaripark i Danmark där de har djuren för deras egen skull. De ingår i ett projekt för att bevara och avla på utrotningshotade djur.

Vi tog västra kustvägen nedåt. Landskapet kändes platt och igenvuxet.

P6030075

Jag hade mycket svårt för att se något särskilt med det, ingen wow-känsla endast “okey, så ser det ut här…”. Men en sak är säker, Ölandsbron är vacker! Vi åt lunch i Mörbylånga och tuffades sen vidare mot Ottenby fyr och fågelstation. På vägen ner stannade vi vid en ruin efter ett kapell. Stenarna från detta medeltida kapell har återanvänts vid byggandet av Långe Jan.

P6030077

Vid Ottenby åt vi lunch. Det var ett mycket trevligt ställe. Avslappnat och ändå med massor av fanatiska ornitologer som stod med kikaren i högsta hugg. Vi tog det mest lugnt men nån annan gång kanske jag vill besöka platsen för att studera fåglar jag också.

P6030078

Efter Ottenby åkte vi östra vägen norrut. Vi stannade vid Eketorp där jag tog en bild utifrån. Jag iddes inte gå in. Kanske vi bara var mätta på upplevelser men, Öland gav mig inte mycket. Jag bor på Gotland och hade precis varit på Bornholm så sorry… Öland kändes lite oansenlig i jämförelse. Men en trevlig dag hade vi dock, småprat och små stopp längs med rutten.

P6030079

Sen for vi vidare mot Oskarshamn, vi stannade till vid Emån som enligt sambo är ett av världens bästa, och mest åtråvärda, sportfiskevatten.

I Oskarshamn åt vi mat på “Lilla Krogen” nära hamnområdet. Vi gick en liten promenad på hamnen och såg bland annat färjan till Blå Jungfrun (Blåkulla enligt gammal tradition). Den åker från hamn 9:30 och är tillbaka 16:00, kanske något att ha i åtanke om man har en dag tillgänglig i Oskarshamn.

Så äntligen… dags att köra ombord… under överfarten brukar sambo vandra runt på färjan och "inspektera" saker och ting... just den här gången komhan tillbaka med en lyster i ögonen.. han var helt till sig... han hade sett en livs levande fri vild tumlare i vattnet... såna finns det inte många kvar av i Östersjön... några timmar senare… äntligen... dags att köra av i Visby hamn... hemma… “borta bra men hemma bäst”…

Inga kommentarer: