söndag 13 juni 2010

Bornholm – Dag 5

Så typiskt… vaknade till fågelsång och solen lyste in vilket gjorde att jag vaknade tidigt. Vi packade våra grejer och fixade med matsäck för resan. Efter diverse fix med dusch och morgenmad så var det dags att packa in i bilen och bege sig mot Rønne och färjan. Vi åkte med katamaran över till Ystad och det gick snabbt. Det var lite vemodigt att lämna ön eftersom jag inte kände mig “färdig” med Bornholm ännu. Vi pratade om att vi ska återvända och bo på fler ställen. Jag vill pröva på att bo i en av de fiskebyarna, som finns, nästa gång.

P6020065

I Sverige kunde vi använda våra mobiltelefoner igen så jag kunde ringa B&B-stället på Öland. Eftersom vi hade gott om tid valde vi att åka Skånes kustväg norrut. Vi stannade vid Ale stenar, som jag inte besökt sen 1986. Sen åt vi vår medhavda kaffe&macka i Skillinge. Vädret var gudomligt skönt och det kändes lite vemodigt att ha lämnat Bornholm. Samtidigt hade vi denna underbara resdag att bara vara på. i Simrishamn växlade jag in danska pengar. Vi sprang in och ut ur affärer utan egentligt ärende, lekte turister lite grann bara. Jag hade ögonen öppna efter lokala matprodukter att handla som present till en kamrat. Men jag blev förvånad över hur litet utbud som fanns, i ett av Sveriges största jordbrukslandskap!

P6020067

I Åhus köpte vi glass, dock inte Åhusglass. Vi såg att de sålde årets första jordgubbar för 50 kronor litern. Jag blev sugen men avstod. Jag började få känning av vätskebrist, lättyrsel och konstant törstig. Det har jag lärt mig genom åren, att känna igen när jag börjar få vätske- och salt-brist. Kroppen behöver salt och vatten. Det bästa är att ha en mineraldryck, typ vichy nouveu. Det köpte jag och klunkade i mig ganska raskt.

I Åhus ringde jag Äpplerum B&BÖland och bokade en natt. De hade precis ett rum ledigt. Tack och lov att det finns internet och mobiltelefoner för såna här anledningar!

Färden fortsatte i jämnt motorvägstempo. Nu var det inte så mycket lufta lätt och lufsa lagom längre. Precis utanför Sölvesborg i Blekinge kom vi precis efter en långtradare som kört på ett rådjur. Det stackars djuret låg på vägbanan och flämtade. Förmodligen var det sista andetagen vi såg. Chauffören satt i sin hytt och ringde, förmodligen till polis eller annan assistans för liknande situationer. Det gjorde ont att se men vi fortsatte vår färd.

Vid 19:30 var vi så äntligen framme i Äpplerum på Öland. Det gick lätt att hitta. Vi var ganska möra och trötta eter resan och bara längtade efter att få gå och lägga oss. Efter att ha “loggat in” och fått vårt rum så tog det inte lång stund innan vi låg i våra sängar och bara lät kroppen slappna av och somna som en stock…

Inga kommentarer: