tisdag 15 juni 2010

Vad gör vi på vintern… eller hur gick det med “utöka säsongen”?

Jag fick Gotlands guiden i brevlådan här om dagen… Alltid lika kul. Varför vet jag inte eftersom jag inte är turist, men kul är det. En sak har jag funderat på de här dagarna och det är varför man inte har någon turistguide för de turister som är på ön före midsommar och efter medeltidsveckan? Då är inte alla de här restaurangerna, affärerna, kaféerna osv öppna… Kanske man behöver utvidga informationen en aning?

En sak har jag konstaterat på resor jag gjort i Sverige, Danmark och Norge och det är att Gotland ligger långt fram när det gäller att marknadsföra lokala matproducenter. Dessutom finns mycket av sådana varor tillgängliga på flera håll på ön. Ganska enkelt att få fatt på helt enkelt.

Jag brukar alltid ha med mig Gotlands guiden om/när jag reser till fastlandet och den finns tillgänglig. Jag har till och med lämnat ett ex längs upp i Nordnorges Lofoten, där vi bodde förra sommaren. Kanske kommer det någon turist dit och läser om Gotland och blir dundersugen…? Ja, jag brukar lämna tidskriften i foajén på hotell och kaféer. Brukar faktisk ha en packe med mig i bagaget. Just därför skulle det behövas en guide till mellansäsongen och kanske även lågsäsongen.

p.s. … det finns en TV-version av gotlandsguiden också med historiska föreläsningar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får också en tidning från Gotland en eller ett par gånger per år. detta sedan jag skrev en lång drapa om just det du undrar över. Vi har varit på Gotland två gånger i slutet av augusti, början av september. Ljuvligt väder, men det sorgliga var att det var så mycket som inte var öppet.
Inte mycket idé att prata om att förlänga turistsäsongen när man nästan bara måste hålla sig till Visby för att få lite mat i sig. Turistchefen frågade om han fick använda mitt brev för att påverka och det fick han gärna. Men inte vet jag om det blivit någon ändring? Gotland är härligt och jag föredrar våren eller sensommaren-hösten.

Lotte Jensen sa...

Det är många som väljer att besöka Gotland under "mellansäsongen" just för att tempot är lugnare och vädret kan vara så underbart skönt ändå... därtill att andra länder har ledighet andra tider än oss i Sverige... såg på TV från Värmland där de skulel försöka satsa seriöst på just senare semesterfirare från tex Frankrike... man kan ju tycka att turistnäringen skulle inse att "industrisemestern" inte finns längre...