fredag 2 juli 2010

Sommargotlännings betraktelser av Gotland

Alex Schulman har hyrts in för att skriva lite lättsamt i den gotländska pressen. Okey, det är alltid intressant att läsa om andras betraktande av min hemö så jag blev nyfiken när jag skymtade texten om att han inte förstod sig på Sudret.

Läste sen vidare och  kunde konstatera att det Sudret han beskrev kunde jag inte känna igen. Alex Schulman skriver om sommargotlänningar för sommargotlänningar.

Är detta gotländska pressens sätt att försöka få sommargotlänningar att vilka prenumerera på gotlandstidningar? Då kan de skriva och läsa om sig själva och vi som lever här året om kan liksom få läsa och säga wow om dem som lever som i en skyddad verkstad här på ön. Personligen tycker jag det är fullständigt ointressant att läsa om när kändisar skriver om kändisar. Alex Schulman är säkerligen nöjd med att få skriva i gotlandspressen för då har han sin semester tryggad.

Kan ni sommargotlänningar inte bara anta en modernare kommunikationsväg, tex mail eller sms så slipper vi, året runt boende, läsa tramset! Ni kan väl reda ut ert privata gnabb någon annan stans!

 

Till Gotlandspressen: Har ni problem med att få intressant läsning i tidningen? Annonsera efter gotlänningar som kan och vill skriva. De skulle kunna få ett tillfälle var, ungefär som Sommarprogrammet i radio.

3 kommentarer:

Murveln funderar sa...

Håller med fullt och fast. Små landsortstidningar ska inte ägna sig åt kvällstidnings-kändisskvaller, basta! De ska skriva om lokala nyheter och ska de ha andra skribenter så finns det på närmare håll! Varför gå över ån efter dåligt vatten?

Anonym sa...

Kan inte göra annat än att hålla med. Det är bl.a. av den anledningen jag föredrar att besöka Gotland under maj månad eller sen augusti- början av september. (Då tyvärr mycket redan har stängt)
Men, vem är Axel Schulman? Är det Alex Schulman du menar?
Du lider väl inte av omvänd snobbism, dvs låtsas att man är obekant med det som tidningar skriver om? :)

Lotte Jensen sa...

Ja det var Alex jag menade...Var i tankarna om släktforskning och en Axel, därav sammanblandningen. Tack för uppmärksamheten och tur man kan ändra... ;)