lördag 27 september 2008

föryngrigsmetod som driver en mot en tidig död?...

jag började ganska sent att tona och färga mitt hår... kul att testa olika nyanser osv... sen blev det sakteligen enda sättet att ha samma färg över hela håret... detta eftersom tidens tand vattnar ur ursprungliga kulören... för varje gång det växt ut en bit så... i med ny färg... så höll det på ett par år...

så blev jag mer och mer intresserad av hårfärgning ur ett miljömedvetet perspektiv... sökte på nätet... läste... och skrämdes... ordentligt... en riktig rysare... för det var en diger lista av kemikalier som olika producenter blandar ihop för att vi ska känna oss fräscha!.. samtidigt...

om man ska läsa vad konsekvenserna av alla dess kemikalier kan ge så.. hur fräscht är det?... ett av ämnena jag läste var
akrylamid!!!... dvs samma ämne som stoppade tunnelbygget under Hallansåsen...

För den som ofta färgar sitt hår eller för frisörer är det en stor risk att hantera dessa kemikalier.
Priset för att se yngre ut kan vara att dö i förtid! ... är det vad som menas med "lev livet och dö ung - bli ett vackeert lik" ?

nåväl... det var en process innan jag kunde besluta mig hur jag skulle göra... men när jag väl bestämt mig så blev det pang på... jag klippte håret kort för att slippa vänta på att min naturliga... nu ganska grånande kalufs... skulle växa ut... och fann att det var riktigt behagligt att slippa hålla efter och att komma överens med sitt riktiga jag...

så nu är jag en pantertant wanabee med ena foten kvar i ungdomen...

Inga kommentarer: