söndag 28 september 2008

vem är du... vem är jag...

Jag identifierar mig som gotlänning med ett danskt hjärta…

jag har ganska gedigna rötter i den gotländska myllan… min morfar var urgute... fast det var med en hårsmån… eftersom en anfader immigrerade från Skåne i slutet av 1700-talet…

när media meddelar om hatangrepp mot olika invandrare så tänker jag ”hur korttänkt är människans minne egentligen”… skrapa på ytan så hittar vem som helst en immigrerad anfader eller anmoder… för så var det ju… förr…

att komma från Småland till Gotland under slutet av 1800-talet var motsvarande dagens invandring från tex mellanösten… samma fördomar och påhopp… ta bara dem från Småland… kunde inte prata klokt (jäkla rappakalja…snacka svenska)… hade konstig klädstil (stackars kvinnor i hucklen)… hade konstig matvanor (ramadan, couscous, falafel osv) och sist men inte minst – de tog tjejerna från de infödda (svenska tjejer som hamnar i ett helvete när de får ihop det med en muslim)… fast allt det har vi glömt… idag är det väl inget konstigt att äta bruna bönor eller småländsk ostkaka...


apropå detta med kvinnor och hucklen… har jag grunnat… hade det varit bättre om människor med arabiska traditioner kommit under 1970-talet?... då gick nästan alla med palestinasjal och tjejer hade gärna huckle på huvudet... därtill har vi ju en hel del pizzerior idag som ingen verkar se som ett hot mot våra mattraditioner… eller hamburgarna…

själv hade jag som barn andra invandrarfördomar… jag var född och uppvuxen i Södertälje… och där fanns finnarna... jomän… i hundratals… jag bodde i ett område som angränsar till Ronna som byggdes under 1960-talet… där var det tidigare landsbygd och skog… det var där vi lekte... så byggdes dessa betongkomplex… och en hel drös med luggslitna människor från Finland invaderade stan… man översköljdes med åsikter från ”sina egna” och man var så liten att man inte visste att det fanns något som fördomar och skitsnack… allt vuxna sa var ju sant…

tex detta med finska traditionen att basta… i Ronna löste finnarna det med att de byggde bastu i badrummet och sen eldade de med ved i spisen i köket… det vet väl vilket halvstort barn som helst hur farligt det är!!!... och att vi sen åkte förbi i Ronna och såg ett hus där det brunnit i en lägenhet… kan man få mer fakta?!...

dessutom var finnarna ju så lata!.. jag bara menar… att slå hål i väggar och tak för att komma till grannen istället för att gå ut via trapphuset…

eller deras ”nationaldräkt”… jag trodde på fullt allvar att deras lands folkdräkt var blå och orange och var byxa och tröja… när jag sedan växte och började tänka mer nyanserat har jag förstått att det var deras idrottsförenings träningskläder som de gick i lite väl mycket s.a.s… därtill alla de riksbekanta gamla fördomarna om att borra hål i parketten för julgranen och odla potatis å balkongen osv…


idag är det nog inte många som tänker på den finska befolkningen i Sverige som några särskilda hillbillies från en ociviliserad del av världen utan mer som en del av Sveriges historia…



samma omställning var det när folk övergick från hedendom till kristendom vid 1000-talet… från Katolska kyrkan till Lutherska läran i början av 1500-talet… från Svenska kyrkan till frikyrkan på 1860-talet… från kristen-kyrkligt till New Age på 1990-talet…


så här har alltid nya företeelser bemötts och kommer alltid att bemötas... vi människor har svårt att anamma nya sedvänjor helt apropå... det tar tid... personligen är jag mycket stolt över min historia,.. jag ser mig som resultatet av enskilda personers, traditioners och andliga förändringar... inte för att alla händelser i sig varit något att vara stolt över utan för att just mixen ger det hela en spännande kulör...

jag har till och med skapat en egen vapensköld... inspirerad av medeltidsveckan.. för att illustrera min närmaste släkthistoria...



En sol med sju strålar = 7 systrar

11 stjärnor med 7 strålar = 11 syskonbarn "komna ur 7systrar"

4 prickar = barnbarn till 7 systrar (det kommer att uppdateras vid jul då en ny liten människa ska se dagens ljus )

Guld-Blått = Sverige

Silver-Rött= Danmark


Texten SCIENTIA CUPIDITATE NOSCENDI betyder direktöversatt till svenska "Kunskap genom lusten att lära känna" och har betydelsen "Kunskap genom nyfikenhet"

2 kommentarer:

Gitte sa...

Viste du att en komungubbe ifrån Södertälje har fått åka till USA för att berätta hur dom löser invanrafrågon om just Irakier. Det finns fler Irakier i Södertälje än i hela USA. Otroligt men sant...

Lotte Jensen sa...

ja jag såg på nyheterna att han blev mycket uppmärksammad over there...