lördag 3 januari 2009

Så var det dags…

Nu får det vara slut… nu åker det ut… julgrejerna av alla de slag… Jag har fått min beskärda del av julmys och nu kan det få vara tills nästa säsong om ca 11 ½ månad. Jag har rensat bort allt gammalt jupynt som aldrig används. Det ska till Röda Korset. Sen har jag skaffat en specialkartong att förvara julsakerna i med småtomtar på mot den gamla banankartong jag haft alla år hittills.

Igår åt vi pytt i panna av de sista julmatsresterna. Jag menar att det är den absolut godaste av alla tänkbara pytter.

Sen när sakerna hamnat på vinden och jag fått städa av bostaden så kan jag invänta den nya tiden, VÅREN! Den vill jag ha nu fast jag är tålmodig och kan vänta. Själva väntan inför våren är en del av våren. Man letar efter vårtecken och det första har jag redan fått förnimma, fåglarnas sång har ändrat tonläge en aning.

Så mitt i all denna förväntan om ljusare och varmare tider så kommer den första snön idag. Det är motsägelsefullt men samtidigt en del av väntan och längtan efter nästa fas. Våren är ingen enkel process, ”varför skulle annars våren tveka”, och det är här människans brist på tålamod kommer fram. För vi har bråttom. Men jag har lärt mig att ju saktare våren kommer ju längre varar den och då får man njuta av den längre tid. Så nu ska jag se ut och räkna snöflingorna och tänka att den här fasen kommer snart att vara över den också. Bäst att njuta av det vita vackra även om det kommer en aning sent på säsongen.

Senare idag ska jag ta mig till Östercentrum där en manifestation mot våldet ska hållas klockan 11:00. Kom dit du med!

Inga kommentarer: