torsdag 26 februari 2009

Jag kanske är ute och cyklar nu men jag KRÄVER en cykelväg på A7-området

Nu är jag riktigt trött. Jag går eller cyklar till och från mitt arbete. Då genar jag över A7-området så det går snabbt och enkelt. Men i denna tid när snön sakta smälter så förvandlas området till en geggig snö-vatten-lervälling. Går man så kommer man inte över torrskodd och om man cyklar så halkar hjulen runt i sörjan och man får emellanåt ta ner foten för att inte tappa balansen.

Den här vägen är den snabbaste genom området och sommartid är det okey eftersom det är torrt. Men vägen används av MÅNGA och det borde väl vara en fingervisning om att behovet av en riktig cykelväg finns!? Dels får man cykla fram över den stora plan som idag används som parkering och vid Athenaskolan är det så ostrukturerat att man riskerar en dag att cykla på någon unge som springer rätt ut.

Sen följer ett parti som är vanlig barmark, en upptrampad stig helt enkelt. Den är ojämn och full av stora hål där man kan cykla ner och välta med cykeln. Dessutom är det här området utan någon vettig gatubelysning så det känns inte helt tryggt att gå här på dygnets mörka tider.

Mitt förslag är att man bygger en cykelväg som går längs med Athenaskolans tomter, mellan Artillerigatan och Havdervägen. Parkeringarna kan då följa längs med cykelvägen. Den stora planen räcker till för detta.

Jag tycker om att gå och cykla men jag vill göra det på ett tryggt och säkert sätt, både för mig som för alla andra. Nu kanske några tänker att vi kan ta en omväg men det ifrågasätter jag bestämt. Det här är en ganska självklar vägval eftersom det följer rakt på från Artillerigatan, som idag har fina cykelvägar och borde kunna mynna ut i Follingboväg. Kommunen ska ju satsa på oss som gör ekologiska transportval !


Inga kommentarer: