lördag 28 februari 2009

Semester i När & Fjärran

Något jag funderat på en tid i detta ekologiska tidevarv är detta med eko-logik. Vi vill ha vår mat närproducerat för att transporterna ska kortas. Då slipper vi en massa onödiga utsläpp från transporterna. Vi vill att djuren ska komma från ”nästgårds” för då slipper de transporteras för långa sträckor och då tycker vi oss veta hur de har behandlats under sin livstid och under deras avlivning.

Men en sak glömmer vi i denna så-nära-som-möjligt-yra och det är våra semesterval. Då ska vi helst resa till andra sidan jorden och helst göra det så snabbt som möjligt. Vi söker spänningen så långt bort som möjligt som att allt exotiskt finns bortom regnbågen. Då glömmer vi gärna detta med korta resesträckor och ekologi. Spännande och bekvämt ska det vara.

Ja, jag är inte en bit bättre. Håller på att planera en bilsemester med ca 400 mils körsträcka! Jag gillar att åka tåg men just den här trippen skulle inte fungera utan bil. Men visst är det märkligt hur selektivt vårt tänkande är när det gäller ekologiska val. Jag har ingen lösning på detta just idag, i alla fall inte för min egen del. Egot styr helt enkelt mina planer för jag VILL och SKALL åka till Nordnorge. Jag försöker intala mig att det i alla fall är närmare rent geografiskt än tex Thailand, Florida eller Indien men… rent moraliskt.. alltså hallå… vilken hycklare är jag inte ändå.

2 kommentarer:

Elisabeth Molin sa...

Jag ska åka till Florida (förlåt)

SweFlo sa...

Jag har märkt att de flesta internationella och inhemska amerikanska flygbolag har börjat med något där man innan man betalar priset kan donera en summa som går till miljöändamål för att avhjälpa den tyngd man lägger på miljön med sin flygresa. Det är ju något som kan få en att kanske få lite bättre samvete...

Här är ett exempel: http://news.cheapflights.com/airlines/2009/01/offset-carbon-footprint-inflight-via-virgin-america.html