onsdag 8 juli 2009

En resa – många minnen. Dag 1

Dagarna före resan var jag lite ”anti” vid tanken på att bege mig iväg på en så lång tripp. Jag är nog lite för ”hemkär” för detta egentligen. Samtidigt visste jag att jag garanterat skulle få minnen som skulle ränta sig väl i sinnet hela livet framöver.

Jag vaknade vid 04:30 och klockan 5:00 steg jag upp och förberedde resan. Vi hade packat in det mesta i bilen i går kväll och idag var det endast ”smågrejer” samt färdkost som skulle packas ner. Traditionsenligt blev det Chiabatta till frukost och kokt ägg samt en termos kaffe. Av princip dricker jag inte det kloakvatten som serveras på färjan.

Ombord på färjan var det knökfullt. Vi reser alltid i ekonomiklass eftersom det är där, enligt min åsikt, det händer mest. Det gör att överresan går snabbare.

När man kommer till Nynäshamn så vill man förbi Stockholmsområdet ganska snabbt. Det är inget kul med den trafiken. Vi tuffade på tills vi kom till Häckelberga där vi tog en lunchpaus. Vår vattenkokare värmde vatten till det frystorkade kaffet vi har med. Och jag hade gjort mackor redan på morgonen. Kanongott att äta egen matsäck. Vädret är varmt och det blir ganska svettigt i bilen emellanåt.

Sen fortsatte resan. Eftersom jag varit ute på internet ett aaaantal gånger inför denna resa så hade jag förslag på att vi skulle ta en instickare till Falun så jag kunde ta några bilder. Men när vi kom närmare staden så hopade sig molnen och i Falun började ett riktigt skyfall. Vi fick stanna vid en parkering och vänta på att det skulle gå över. Det åskade och blixtrade mycket. När regnet avtog hörde vi brandkåren som stannade bara en bit från vår bil. Något hade hänt. Vi tog inte reda på vad utan ville bara bort från stan nu.

Vid Bjurnäs hade vi en paus. Där såg vi flera tecken på en bävers närvaro. Det var avgnagda trän och en hydda vid strandkanten. Kul att se.
Själva landskapet var ganska enahanda, skog, skog och åter skog. Sen kom vi fram till Siljan och *poff* så öppnade sig ett fantastiskt vackert landskap. Det var första gången på denna resa som vi fick en wow-känsla.

Så kom vi fram till första övernattningen. Det var i Mora och Kristinebergs Hotell och vandrarhem. Vandrarhemmet var ganska rejält trött och slitet men det var okey med tanke på att det bara var fråga om en övernattning. Jag antar att vandrarhemmet används flitigt under skidsäsongen. Vi hittade en pizzeria och delade på en sen var det natt natt för den här dagen

1 kommentar:

SweFlo sa...

Jag har väntat och väntat och är så glad att se att ni är hemma nu! Ser med förväntan fram emot nästa "etapp". Ringer en skvätt när det blir av sig, vill ju höra mer direkt från er såklart! Hoppas att det var kanon! Kram!