onsdag 9 september 2009

En böljande resa i Skåneland 1

Jag och sambo bokade in en resa till Skåne. Sambo ville ner och besöka sina kusiner. Eftersom vi hade en bokad biljett redan som vi inte hunnit använda så blev det begränsat med valmöjligheter för datum. Gotlandsbolagets bokningsregler känns lite stela ibland!

Hur som helst jag gjorde som vanligt och “reste runt” via google Maps och sökte övernattningar. Sen visade det sig att en kusin absolut ville att vi skulle bo hos dem. Jag har lite svårt för att “tränga mig på” hos folk men blev självklart glad över erbjudandet.

Någon dag före vår resa fick vi telefonsamtal från kusinens sambos son som undrade om hans flickvän fick åka med oss ner. Självklart. Hon förvarnades om vår pensionärspräglade resstil och det gjorde inte henne något. Jag tänkte att då kunde hon passa på att besöka platser hon aldrig varit på tidigare.

Som traditionen bjuder så hade vi som vanligt med oss egen frukost på färjan. Chiabatabröd är definitivt mer en regel än ett undantag. Det smakar så gott och mättar så bra. Överfarten kändes som en knapp timme och snart var vi på väg. Vi hade inte tankat på Gotland eftersom det är alltid högre priser på ön så vi hade lite fokus på att leta bensinmack.

Bilen rullade fram nedåt landet. Vi stannade i Hagby där det finns en medeltida rundkyrka. Jag gillade atmosfären i kyrkan. Det påminner lite om kapellet vid Östra kyrkogården. Jag trodde att rundkyrkor endast fanns på Bornholm men nu vet jag annorlunda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         En sak förundrade mig mycket. De hade intsallerat en toalett INNE I KYRKAN! det vet jag inte att jag sett någonstans förut i en gammal kyrka. Det brukar vara i ett angränsande hus. Jag hade behov av ett besök och jag kände mig lite vanvördig när jag satt där. Märklig upplevelse.

Vi stannade även till vid Brömsebro. Det var ju här som kartorna ritades om när fredsavtalen skrevs under.

Vår färd tuffade på nedåt mot Karlskrona som jag planerat in ett besök i. Vi kom fram tidigare än jag trodde. Avstånden på fastlandet känns närmare än vad jag trott. Vi körde in i Karlskrona och fikade på Marinmuséet. Detta var en plats jag vill besöka igen. En fin skärgård och mycket historia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter ytterligare en stund åkande så var vi framme i Kristianstad. Vi lämnade av “flickvännen” vid järnvägsstationen där hennes pojkvän skulle möta upp. Sambo och jag letade oss fram till vårt boende. Det låg på en bakgata centralt i Kristianstad. Rummet kändes som “hemma hos släkten”, möblerna var av äldre typ, från tiden runt 1980-talet. Men det var rent och helt okey. Speciellt med tanke på priset. 150 kronor/person per natt samt 50 kronor/person för frukost. Hel okey och passade vår budget bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi sov en stund och sen gick vi ut på stan och letade efter ett matställe. Vi hamnade på en italiensk restaurang och fick underbart god pastarätt. Sen tillbaks till rummet. Vi bestämde oss för att lägga oss och se på TV. Jag somnade mitt i programmet. snark…

1 kommentar:

Eduronflux sa...

"Hon förvarnades om vår pensionärspräglade resstil" Haha underbart.
F.ö är dina reseskildringar alltid intressanta.