lördag 12 juni 2010

Bornholm – Dag 4

När jag vaknade på morgonen insåg jag att det inte skulle bli något Christinasø idag heller. Det gäller att övervinna besvikelsen när vädret är emot en och göra det bästa av situationen.

P6010003

Vi beslöt oss för att besöka Hammershus slott istället. Vi åkte till Allinge och Sandvig, som ligger på öns nordostliga del. En mycket charmig by, eller två som var sammanslagna. Vi svängde av på fel väg och hamnade vid Hammerodde fyr. Det gjorde inte så mycket för det var en fantastisk utsikt. Vi såg till Sverige. Vid fyren gick lamm och betade (dvs får på svenska). Tänk vilken risk de lever under, att beta längs med dessa stup.

P6010005

Bornholm har verkligen en annorlunda spännande natur. Jag föreställer mig att Skåne måste haft liknande stora bokskogar innan de odlade upp hela landskapet. Sydvästra hörnet av ön är mer plant och med sandstränder medan nordliga delarna har branta klippor och mer kuperat landskap. Och alla dessa bokskogar!

P6010013

På ön finns ca 15 000 rådjur så man fick köra uppmärksamt. Deras naturliga fiende, räven, verkar vara utdöd efter någon sjukdom eller åtminstone kraftigt reducerat, så rådjuren kan öka sin population utan hinder. Vi såg andra typer av fåglar än vad som är vanligt på Gotland. En tror vi är gulhämpling (vi ska ännu kolla upp den suddiga bilden vi tog) som verkar lika vanlig som koltrast här. Under vår vistelse på Bornholm såg vi inte ett enda överkört djur på vägen.

P6010017

Hammershus slott ja, ja jösses vilket slott. Det var nordens största slott i sina dagar och det märktes. Och vilken strategisk placering! Den som lät bygga slottet visste vad han gjorde. Högst uppe på en kulle med en makalös sikt ut i Östersjön. Vi såg skånska kusten men den ligger inte lika nära som i Öresund. Här såg vi en hel del turister och skolklasser. Vi passade på att fika på caféet. De hade en smarrig äppelkaka som vi glufsade i oss.

P6010045

Efter denna upplevelse åkte vi till hotellet för en powernap. Därefter for vi till Rønne igen. Jag ville till Turistcentret och Urban pratade med turistchefen. Han bekräftade att man på ön tagit medvetna beslut om vilken typ av turism man vill ha på ön. Man inriktar sig till äldre par och barnfamiljer. Man vill inte bygga stora hotellkomplex eller skapa en ungdomsturism. Man samarbetar mycket mellan olika aktörer för att ha ett samlat grepp kring turismen. Man får hjälp med marknadsföring osv. Jag tycker att Bornholm har skapat ett semesterparadis tack vare kloka beslut. De har en mycket låg kriminalitet och jag kan tänka mig att drogproblem är minimalt på ön. Biltrafiken är mycket lugnt och vi upplevde inga trafikincidenter. Endast vid två tillfällen hörde vi ambulans som var på uttryckning.

P6010047

En annan sak jag noterade var att det inte finns några förorter på ön. Endast ett fåtal mindre sammanhängande radhusområde eller villaområde. Vi frågade turistchefen om detta och han bekräftade mina antagande. Han sa att villapriset på ön är så lågt att de flesta har råd att ha det. Dessutom bygger man tydligen lite på måfå efter hand som behov uppstår. Det är detta som skapar det där slingrande vägnätet med hög mysfaktor. Alla stora vägar hade en mycket god kvalitet.

Efter att ha blivit “färdiga för den här gången” med Rønne så for vi till Gudhjem. Där gick vi på “Pandekage Huset”. Det var ett enkelt och mysigt ställe där grunden i alla menyer var pannkaka. Antingen som maträtt eller som dessert. Vi valde då dessert, pannkaka med äpple, grädde, kanel. Gudagott var det! Ett perfekt regnvädersställe!

P6010057

Sen kunde vi inte göra så mycket mer så vi åkte till rummet och softade. Regnet hällde ner men vi kände ändå oss nöjda och glada med vår resa. Bornholm är en plats jag bara MÅSTE återkomma till. Ön har ett lugnt tempo och massor av vackra blickfång som passar mig.

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

För er som, liksom jag, är chaufförer på resan så kan jag intyga att Bornholm är rena drömmen att köra omkring på. Total avsaknad av stress och maxfarten är 80 km, men så fort kör sällan någon, det behövs helt enkelt inte. KOmmer det någon som har lite bråttom så, körde jag in till vägkanten och släppte förbi fordonet. Ofta då yrkestrafik. För stressade storstadsbilister måste detta vara det erfekta resmålet!