onsdag 25 juli 2012

Resa i böljande landskap – Dag 1

Som vanligt var det att stiga upp i ottan för att fixa med olika bestyr innan avfärd till färjan. Det finns en viss njutning i att äta medhavd matsäck istället för att behöva köpa Destination Gotlands urval av frukost och, för att inte glömma detta urusla kaffet som serveras ombord!

Vid Galtsjöns wärdshus stannade vi till för att fika. VILKEN BESVIKELSE. Ett ruskigt sunkigt ställe. Här behöver man ta och rycka upp sig i kragen rejält innan hela stället sjunker som ett gistet skepp!

Vi hade en plan att vi skulle bada någon stans längs vägen ner, helst vid gränsen mellan Blekinge och Skåne. Detta blev det inget av eftersom det regnade och var kyligt i luften. Hur som helst är det alltid skönt att få miljöombyte och vi ser fram emot vår resa oavsett vädret.

Efter ett par mils färd, i regnrusket, fick vi göra en ny plan. Det blev i stället Kalmar slott som jag varit på väg att beska ett antal gånger men det har antingen varit stängd, kassan för skral eller anat hinder. Men nu blev det av. Vi fikade på deras fik Slottscaféet. Det var en mycket trevlig miljö och goda mackor!

P7130009

Technorati-taggar: ,

Sen gick resan hyfsat “rakt på”. Jag fick tillfälle att stanna någon enstaka gång och fota kyrkor. Vid Norra Mellby fick jag syn på tre  Biätare. Jag hann uppfatta hur de såg ut på ett ungefär och sedan fick jag söka på internet efter en bild för att bekräfta för mig själv att det faktiskt finns fåglar som ser ut så.

biätare2

I Höör hittade vi ett hak som kändes helt okey. Hardy´s där vi tuggade i oss lite föda. En lite felsväng gav oss en extrasväng vi inte planerat men… till slut kom vi till sambos släkt i Klippan.

1 kommentar:

SweFlo sa...

Ser fram emot fortsättningen!