torsdag 16 oktober 2008

Ny trend eller en repris...

Jag har besökt Djupvik resort. Byggnaderna är byggda på den plats där gamla Djupvik festplats höll till fram på 1980-talet... Med en gång när jag kom in i lokalerna fick jag en mysko känsla av ”Danmark 1970-tal”…det avskalade... stora ballong-lampor... låga och breda soffor och ännu lägre bord... draperier osv...

Det tog en bra stund innan jag kunde sätta fingret på vad det var… Så slog det mig… arkitekturen… fyrkantiga hus och rum med stora fönster… bruna fasader… golven var av cement! Och borden hade stålben där man kunde se svetsränderna… först gick jag omkring och visste inte om jag skulle tycka om det eller ej… jag fick jobba med känslan…

Jag gick på Tvind efterskole 1974-1975 och den skolan är idag sekt-klassad… där fanns det mycket av den varan… enkelhet… ingen glamour där inte… och ”hemsvetsade” bords- och sängben…

Hur kommer det sig att det idag är ”rätt” och ”trendigt” att ha det så avskalat?... vem sätter normen för vad vi ska tycka är snyggt?... Och varför påverkas vi av den trendsättning som kommer till oss från olika håll?...

Hur man än tänker om rått betongolv och svetsade bordsben så kunde jag inte komma ifrån att det fanns en behaglig känsla i helhetsintrycket… jag tycker att den enkla framtoningen… som förmodligen inte kommit till i ett hafsverk… var behaglig att befinna sig i… en varm skön sommarkväll måste det vara helt underbart att simma i den fyrkantiga cementbassängen som är helt utan utsmyckning… och nu bortser jag från den fantastiska utsikten över Djupvik fiskeläger och Karlsöarna…

Nu tycker jag att de som startat företaget har lyckats mycket bra med att få husen att harmonisera med den något karga natur runt omkring husen… dessutom utnämns deras matkvalitet till 76 ”SMACK” på en skala 1-100… mycket vällagat och mycket personligt... en mycket trevlig upplevelse även med denna fundersamma touch…

Inga kommentarer: