söndag 12 oktober 2008

jag och min kamera...

Jag har en digitalkamera… när jag köpte den hade jag lite svårt att komma igång med att fota… tills jag en dag genade över A7-området och passerade en byggnad på väg hem från jobbet… det skulle rivas p.g.a. asbest… då slog det mig… att ”om fem år är det ingen som minns den byggnaden”… sen var jag fast… fotar runt omkring… i Visby speciellt… platser som ska förändras… byggnader som rivs eller byggs… vägar som läggs om… jag har en särskild ”bevakning” av hela A7-området…


Ett år gick jag runt i Hemse och plåtade… helt på måfå… året efter brann det i Högbygårda… några dagar efter åkte jag dit och fotade… bilden ”före… och efter” var ett faktum…


Ett annat år gick jag runt i Gråbo och fotade… det slog mig hur tomt det var ute… inga människor… men området har definitivt felaktigt rykte… för jag tror det är Visbys grönaste bostadsområde… dessutom var det några år som Gråbofestivalen hölls… en fantastiskt folkfest som i mycket blev avstampet för sommaren… varför kunde de inte få bidrag från kommunen så de kunde få fortsätta…

Jag fotar helst på den direkta verkligheten... är det en bucklig lyktstolpe så är det... inget photoshopande här inte…

Annat som kan vara självklart att fota är natur… och det finns gott om sådant här på ön… jag brukar ”snea” in på olika teman… nu senast var det raukar… jösses vad många raukområden det finns här på ön… det ledde till att jag skapade en grupp på Facebook om detta… fast mest aktuellt borde vara hösten… ett tacksamt tema med tanke på alla vackra löv… men solen lyser med sin frånvaro… så man blir inte så inspirerad… men hur man än resonerar så har digitala kameran ändrat folks förhållande till foto... och det är kul...

Inga kommentarer: