onsdag 17 december 2008

Förbereder ett nyårslöfte… till mig själv

Jag har under en lång tid försökt övergå till miljövänliga val i vardagen. Jag tar en sak åt gången så att det inte blir för övermäktigt. Det jag nu funderar på är att rensa bort alla hudvårdsprodukter som är ”fel” och försöka välja de mer naturvänliga och kroppsvänliga. Nu är det ju inte så att jag svämmar över av produkter eftersom jag är ganska sparsmakad med sånt. Jag tror vi överdriver lite våra behov. Jag ska göra en studie i Body Shops butik på Adelsgatan någon dag och se vad de har att erbjuda. Nu är det ju så med allergier att de försvinner inte bara för att man väljer naturproducerat utan det kan ju vara just precis en naturlig produkt som man inte tål.

Jag skrev för ett tag sen om hårfärgningsmedel och det finns ju ekologiska på fastlandet. Men det har jag inte brytt mig om för jag har vant mig vid hur jag ser ut I VERKLIGHETEN.

Jag köpte en naturvänlig tandkräm och den smakade riktigt gott, fast annorlunda. Men den kan jag inte hitta igen så jag får väl gå in på Tant Grön i gallerian och se om det finns något där. Det jag verkligen känner att jag bara måste ha är en bra anisktskräm, båda för dag och för natt.

Jag skulle vilja välja ett annat schampo men jag har mjäll och hittills efter ca 50 års testande så är det, tyvärr, så att Head&Schoulders är den som funkar minst dåligt. Finns det någon som har något nytt fräscht tips så skriv gärna det här.

Jag brukar leta på nätet för att finna bra information men det är en djungel där ute och priserna ökas allt efter folks desperata efterfråga. Det märks att ekologi är ett ord i tiden för det verkar vara slagordet även på nätet även om de endast har en grej som är ekologisk och resten är ”det gamla vanliga”

Något jag märkt är att urvalet av ekologiska handdukar och lakan m.m. har ökat. Tänk om det kunde öppna en butik som hade ALLT ekologiskt, kläder, textilier, hudvård, presentartiklar osv. Det skulle vara kul!

Jag läste i en tidning för flera år sen om att alla affärsidkare runt en helt försurad sjö beslöt sig för att samarbeta och de sålde endast miljövänliga produkter som skulle sköljas ut i vattnet. Det räddade den sjön. Likaså fanns det då, för några år sen (kanske ännu) i Göteborg, en matvarubutik som endast hade ekologiska produkter. Kanon, Då behöver man inte leta.

Nej, jag får helt enkelt fortsätta min inslagna bana och tänka En sak i taget. På nyåret blir det ansiktskrämen och tandkrämen. Men också fokus på mjällschampo.


Fast till syvende och sist så är det jag själv och mitt sätt som ska vara ”ekologiskt” gentemot mig själv och andra. Det vill säga naturligt och utan konstgjorda tillsatser. Att man klarar att ta in det jag säger och att det inte ger någon efterverkning som man får allergi av. Tänka, säga och göra saker som skapar en hälsosam miljö. Kanske något för dig också?...

Inga kommentarer: