torsdag 18 december 2008

Städnoja och Allergier

Jag har samlat på mig några allergier genom åren. Jag har förstått att det är något som många dras med och att det vi gör med miljön påverkar vår hälsa på många sätt. All vet att vi lever på ett sätt som inte är så hälsosamt. Maten vi stoppar i oss och vi städar för mycket med för kemiska produkter. Fast jag tror att allergier fanns före modern tid också fast då visste man inte vad det var. Att någon var helt röd i ansiktet och hade utslag över hela kroppen var väl bara Guds vilja och straff eller nåt.

Jag har alltid varit en städnojig person fast som barn var det inte så. Då förstod jag inte alls vad städning gick ut på eller varför, varför, varför man måste. Men efter våra föräldrar skildes fick vi barn ta över städrutinerna. Det var stenhård närvaroplikt och alla fick ett uppdrag som var noggrant uppdelat. Den som städade köket fick ha hushållets transistorradio. Det vill säga, köket var värst att städa! Jag tror nog vi alla var ganska nöjda efteråt. Sen dröjde det till tonåren innan jag förstod städningens principer och dessutom utvecklade min städnoja. Jag var perfektionist på området och jag har hjälpt många att rensa i sina förråd. Jag kan vara rena fascisten då. ”När använde du den senast”, ”Den här ska kastas”, ”KASTA”, ”Ut med skiten” osv osv. Den som fick hjälp svor över sig själv för att de bad mig hjälpa till och mig för att jag kom. Men ordning och rent blev det.

Jag har med åren lärt mig att tagga ner mott dammråttorna. Idag ser det riktigt skitigt ut i mitt hem och jag ska väl se det som en framgång. Och så säger man ju att ”bättre lite skit hörnen än ett rent helvete”… hur nu den devisen går ihop. Fast det är klart, den dammhögen som av någon anledning alltid samlas under just mitt soffbord har jag svårt att förlika mig med.

Syrrans son fick utslag i ansiktet när han åt barnmats-efterrätter med jorgubbssmak. Det vill säga bara den ena sorten, den med riktigt jordgubbar i för det var jordgubbar han inte tålde. Den andra onaturliga är bra att äta …. eller så inte?.... ja, hur ska man tänka?

Det första jag fick som jag förstod långt senare var allergi mot klor. Jag simmade tre gånger i veckan efter skolan. Stack direkt efter skolans slut och tog bussen till simhallen i Södertälje. Jag var inget simgeni men jag uppskattade simmandet, liksom mer för min egen skull. Men samtidigt hade jag en massa utslag över hela kroppen så jag gick till ”skolsyster” som målade på Lapis, en mörklila vätska över hela min kropp. Vad jag gjorde då? Jo, jag gick hem efter skolan och skrubbade bort alla fläckar och sen skyndade jag mig till bussen för att hinna till simningen. När jag slutade med att simma så försvann utslagen. Fast det var flera år sen jag själv kunde koppla ihop detta och förstod sammanhanget.

Idag har jag allergier mot kvalster vilket är ganska besvärligt på många sätt. Jag MÅSTE hålla rent, även om det förmodligen är just överdriven renlighet som fått mig allergisk. Jag måste tvätta alla mina badlakan, täcken, kuddar och bäddmadrass var tredje vecka på 60 grader. Det är ett helsike att få kuddarna torra och de STINKER när de inte är det. Det är ett bestyr med det men jag tycker ändå att det är värt det. Jag märker skillnaden och så är det myyyysigt med så rent i sängen när man ska sova.

Så har jag allergier mot pälsdjur vilket är så synd. Ibland funkar det och ibland inte. Det är svårt att låta bli att klappa en katt som är flirtig.


Men en annan allergi jag konstaterat på senare år är laktosintollerans. Det var ett tag ett stort besvär men idag tycker jag att utbudet av låglaktosprodukter och laktosfria produkter är hyfsat bra i affärerna. Jag är glad så länge jag endast är låglaktos-intollerant och inte måste använda laktosfri mjölk. TVI VALE, det smakar som prädd. Även om laktosprodukterna kostar skjortan så ska jag ju inte tvätta skjortan med mjölken…

1 kommentar:

Anonym sa...

Råttorna under ditt bord trivs att vara i närheten av dig. Var tacksam att dom är där och inte härjar i hela huset. Man får vara glad för det lilla. Och katten har det lindrigare när det är dags för jakt. :)