onsdag 7 januari 2009

Att resa med google…

Jag drömmer mig bort, än hit och än dit. Resan kan gå runt hela Skandinavien (för min del) det är bara fantasin som sätter gränser. Och det är GRATIS. Jag sitter nämligen vid datorn och letar mig runt med google maps. Sambo och jag funderar på att resa. Ena dagen vill vi till något svenskt landskap, nästa stund är det absolut Danmark som är nummer ett på önskelistan.

Fast, just nu är det Nordnorge. Så nu sitter jag och önskar, fantiserar och organiserar. Beräknar körtid, övernattningsorter och kostnader kopplat till detta. Jo, för ska vi realisera det så lär det kosta pengar, många pengar. Det är platser man bara absolut vill se och människor man bara måste träffa. Och allt detta ligger spritt ut så man får sicksacka sig genom kartan.

Sen kan man söka vidare. Om jag t.ex. nu vill till Nordnorge. Vart kommer vi in i landet och vad finna då att se längs med vägen. Museer, kyrkor, historia, medeltiden och natur osv. Allt man gillar plockar man upp som ett ”smörgåsbord” så kan man ha som uppslag under resan. Kanske blir det något av de resmålen man besöker vilket jag tycker är bättre än att åka helt oförberedda och kanske missa den där dundergrejen…

Vi, sambo och jag, tycker om att bila ihop, även om det är oekologiskt. Det finns alltid något längs med vägen som överraskar. Man för ett stopp, kommer i snack med någon främling, hittar en butik, ja vad som helst nytt och oväntat som man sen kan underhålla sig med ett par mil framåt. Som alternativ till att tjafsa om det varit bättre att svänga till vänster för 14 mil sedan.

Dessutom har vi planer på att vi eventuellt ska komma iväg och besöka syskonbarn i Florida. Och då sitter jag på google maps och organiserar och beräknar. Jag har i stort redan planerat besöksmålen på den framtida resan. Det är bara antal dagar på platserna som ska läggas till sen sitter det som en smäck.


Internet förutspåddes redan på 1960-talet och den första ”linan” var igång på 1970-talet. Det var USA militär som behövde en hemlig kommunikationsväg och på den vägen är det. Tänk så enkelt vardagen blivit med internet man kan snabbt skicka iväg ett mail och fråga om något och när man kollar nästa gång i mailboxen så kan man fått svar. Det medan man hunnit med att städa toaletten, gå en promenad, pratat med nån kompis i telefonen eller sova en stund. Tänk när man ringde, ringde och ringde för att få tag på en person. Nåja, vissa företag är kvar i samma tänk som förr, fast kamouflerat med automatiska telefonsvarare och trycksvarfunktioner.

Men att boka biljetter, kolla in andra länder, städer, platser. Att skaffa information i vilket ämne som helst, då är internet oslagbart. Ibland är det lite som att resa bara att surfa runt på nätet och kolla in hur andra har det. Det är inte varje dag man hittar till Säffle, Målilla, Esbjerg osv men nu kan man göra det utan at ens ta på sig ytterskorna. Ja, jag har blivit en riktig globetrotter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan varmt rekomendera nord Norge, fantastiskt vackert med ett friskt blått nästan på gränsen till grönt hav. Åk då gärna upp till Nordkap... det är ensligt vackert på något vis. Sista anhalten innan Nordpolen brukar dem säga....

mvh //GG

Anonym sa...

Du reser som jag brukar. Jag tar fram det mesta och kollar på. Utsiktsvyer från städer och liknande. Sen är det bara fantasi. Norge är något som ligger på min agenda men först Bornholm och Rönne.
Kanske vi träffar på varandra i resandet. Ha en dag