måndag 5 januari 2009

Ekologisk ekonomi

Minns ni era nyårslöften än? Jag vet man hastar ur sig, gå ner i vikt, sluta äta godis, motionera osv. osv. Själv valde jag ett ekologiskt löfte till mig själv. Inget jag behöver känna prestationskrav över och något som kommer att gynna min kropp men kanske missgynna min plånbok. Det är trist när ekologiska produkter kostar så mycket att man känner sig tvingad att avstå. Därför gör jag en långsam övergång till ekologiska grejer.

Nu har jag redan kommit närmare mitt nyårslöfte till mig själv, att börja använda ekologiska hår- och hudprodukter. Jag har gått runt lite och tittat efter vad som finns lite var stans. Det viktiga är inte alltid att det finns en ekologisk affär nära utan om de ”vanliga” affärerna tar hem ekologiska produkter. Jag tycker personligen att den marknaden har vuxit men mer kan göras! Min dröm är en butik som endast har ekologiska produkter så man slipper leta.

Jag var inne på Tant Grön i gallerian i Visby och gissa om jag blev både överraskad och glad när det visade sig att det har ekologiskt hårfärgningsmedel!! Nu har jag i och för sig bestämt mig för att inte börja färga håret igen men jag gjorde lite ”undersökande verksamhet” bara. De hade bara två färger hemma men expediten sa att de lätt kan ta hem mer. Kostnaden är inte mer än för ”vanliga” kemikaliespäckade produkter. Jag tyckte det stod 189 kr på ett av paketen.

Sen letar jag efter mjällschampo och det visade hon några olika flaskor. Hon rekommenderade en sort hon själv provat, så när min ”vanliga” mjällschampoflaska är slut så ska jag inhandla och testa. Kostnaden för hårschampot var betydligt dyrare än en H&S men om jag slipper kemikalier och får hjälp med mitt problem så kan jag nog tänka mig att ta på mig en sådan kostnad.

Sen ska jag leta mig fram till produkter för hudvård. Ansikts- och kroppskrämer. Men det får bli en senare fråga. Hur som helst så återkommer jag i detta ämne.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.

Vilken trevlig blogg! jag hittade hit i natten då jag hade lite svårt att sova och blev glatt överaskad över att hitta en öbo som liksom jag bloggar fritt om tankar och livet.

Jag kommer och hälsar på då och då :)

Många lycko kramar inför det nya året //GG