onsdag 21 januari 2009

Barack Obama har skapat historia

Så kom äntligen dagen. Dagen då det som har sin grund i Amerikas författning och som alltid uttalats i alla sammanhang av amerikaner i Amerika. Det tog bara 150 år för de amerikanska slavars ättlingar att ta resan hela vägen. Från ett liv i fångenskap till att kunna leva den amerikanska drömmen fullt ut. Alla kan bli president. Det är en kort tid om man ser på världshistoria men en lång väg om man ser till enskilda personers lidande.

Jag var på arbetet när Barack Obama skulle installeras och vi hade TV:n på (förlåt chefen och kommunen) och jag satt ner och tittade mellan varven. Jag kunde naturligtvis inte se och höra hela sändningen men det jag hann med så kände jag, en inbiten amerikakritiker, en tro på att vi kan (ja jag skrev VI) äntligen sikta framåt för den här jorden. Både vad gäller fred som för miljön. Som exempel kan jag säga att Barack Obama nämner alternativa energikällor kan jag bara se på ett sätt. Att Amerika äntligen fattar att miljön även i Amerika är oroväckande illa.

Om det blir som han sa, att Amerika börjar satsa stort på sol, vind, vattenenergi istället för olja så kommer det att ”spilla över” på andra ställen. Vi här i Sverige, och på lilla Gotland, kommer att få tillgång till billiga alternativa energiprodukter. Den tredje världen kommer att få tillgång till alternativa energikällor. Bra för miljön och bra för människorna. Om Amerika satsar på detta så kommer en av de största orsakerna till krig runt om i världen försvinna för inte är det islam som hotar utan det är tillgången på oljan man suktar efter.

Jag har länge undrat varför man inte använder solenergi i Afrika. Ska västvärlden äntligen kunna bidra med något konstruktivt och varaktigt för dessa utsatta människor? Länder som blir beroende av andra länder för sin energi hamnar genast i en knivig situation, se bara på Ukraina och Ryssland. Den ryska gasen kommer nog att användas som påtryckningsmedel i fler sammanhang framöver. Tänk om varje land hade haft sin egen sol och vindenergi istället så hade vi inte behövt en gasledning som ska gå genom norra Europa.

Jag har länge sagt att USA:s filmindustri arbetat ”undercover” som nationalism-bränsle. Under många år var det alltid en amerikans flagga, vid en stor offentlig byggnad och/eller en hymnliknande melodi som alltid spelades när hjältarna (amerikanska såna förstås) i slutscenen äntligen tog hem segern mot fiende. De senare åren har detta minskat och jag undrar om det är en signal om att amerikanarna inte känner samma självklara hjälte/leader-känsla längre. Det har kanske rent av lite skämmigt att vara amerikan de senaste åren? Det ska bli intressant och se om detta ändras nu och att vi åter igen pumpas med ”amerikanska flaggans propaganda-program”. Och den här gången kan jag rent av hoppas att det ska bli så.


Jag vill verkligen att USA och Barack Obama ska lyckas med sina intentioner. Jag kan bara gratulera det amerikanska folket till sin historiska dag igår!

Inga kommentarer: