söndag 18 januari 2009

Money makes the world go around…

Läste att det ska tillverka en helt ny sorts enkrona. Den ska tillverkas i åminnelse av året då Sverige förlorade förlorade Finland till Ryssland. Jomän, nu ska det firas… eh?... Fast Sverige har haft fred i 200 år nu så DET kanske kan firas. Det är väl unikt i världen med ett land som befunnit sig i fred så länge, även om man sen kan diskutera huruvida neutralitet fungerat neutralt eller ej i alla lägen. Jag ser fram emot att få se ett sådant mynt i verkligheten.

Det här med mynt är intressant nu när euron finns. Man hör ofta att folk inte vill ha euro för ”vi har ju alltid haft våra kronor som valörer”. Sorry, men läs på historien. Kronor har vi endast haft i ca 150 år. Långt före det så var det daler och shilling som gällde. Närmaste ”kusin” till det blir alltså dollar, och då får vi skriva $ i matematiken. Blir det bättre?

Jag tycker att det är hugget som stucket vilken myntenhet vi håller oss med men euro skulle underlätta när man reser i Europa. Jag var i Danmark förra året och jag hade verkligen svårt att omvandla och veta hur budgeten såg ut under resan. Nu har de kronor men ändå. Det var svårt att omvandla i huvudet, speciellt med tanke på min dyskalkyli. Tänk om vi alla haft euro. Då hade man inte behövt växla och man hade vetat direkt vad något kostar. Smidigt!

I sommar planerar jag och sambo en resa till Norge och då kommer det att bli problem. Vis av resan till Danmark så kommer jag att ta ut och växla så mycket som möjligt till norska kronor i Sverige. Då kan jag hålla i pengarna och ha lite bättre kontroll (hoppas jag) men det innebär också att jag kommer att ha en massa kontanter på mig hela tiden och det känns inte tryggt.

Nåja, hur man än väljer med valörer så får ju rätta mun efter matsäck och även en enkel sådan kan ju smaka hyfsat bra om man bara planerar rätt.

Inga kommentarer: