söndag 1 mars 2009

Jag undrar sa flundran…

Några tankar som hoppade upp i mitt huvud medan jag skurade mitt hem här om kvällen…

Socialförvaltningen på Gotland har gått 25 miljoner plus året 2008. Det vill säga att de inte använt alla de pengar de äskat och fått fördelat. Det vill säga att flera människor inte fått insatser, stöd eller bidrag som de behöver för att klara sig. Varför sparar en socialförvaltning på pengar som ska användas till de sämst ställda? Kan man säga att socialförvaltningen gjort sitt jobb eller att de misskött sitt jobb? Eller har de äskat extra pengar för att sen kunna visa att de ”sparat” och få beröm därtill? Jag fattar det helt enkelt inte. Jag trodde de såg till behovet och utgick från det?

En annan sak som slog mig denna vecka är kronprinsessans förlovning. De fick smyga med sin kärlek i sju års tid och invänta både hennes fars samt svenska regeringens godkännande. Samtidigt fördömer vi de kulturer som förtrycker och bestämmer över sina döttrars val av livspartner. Det är inte bara ålderdomligt utan dubbelmoral på högsta nivå! Varför är det kulturell okey när det är kungligheter? Jag menar, okey de lever på en slags VIP-socialbidrag hela kungafamiljen och därför ska de granskas, precis som alla andra som får bidrag av staten, men att bestämma vem de väljer som livspartner känns verkligen medeltida. Liksom personer av annan kultur som styr sina döttrar till döden om de inte följer faderns/familjens vilja.

Fasen, kom just på att detta inlägg kunde ha passat på internationella kvinnodagen.

Själv har jag köpt mig en TIA-lott och den har jag sparat ett par dagar i hopp om att den då ska mogna till sig och kanske, precis som frukt, smaka bättre, dvs ge bättre utdelning. Jag vet att det är självbedrägeri men det ger en liten spänning i min annars så vardagliga vardag.

Inga kommentarer: