torsdag 26 mars 2009

"Du är vad du äter"

Okey… jag vet vad det programmet går ut på… och jag gillar inte den programformen. Lite för mycket pekpinnar och übermench-programledare i min smak. Dessutom kan jag inte förstå varför vi ska skaffa bättre matvanor genom att importera mat från andra länder som i sin tur får avstå sin mat för att västvärlden har ätproblem. Hur ekologiskt och rätt är det?

Människor har levt i norden i tusentals år och det är väl ändå endast från 1950-talet och uppåt som vår ekonomi och matvanor förändras? Vi får mer tillgång till mat utan att anstränga oss helt enkelt. Dessutom har vi skaffat matvanor från utlandet som inte är så hälsosamma, främst då USA:s fastfood-idéer. Varför kan vi inte helt enkelt titta efter hur våra ”förfäder och förmödrar” på 1940, 1870, 1830, 1760-talet åt? Kanske vi ska bli bättre på att uppmärksamma vad vi har för lokala produkter och se vad vi kan använda dem till.

Jag är helt enkelt övertygad om att det handlar om ”enkel ekonomi” inkomst och utgifter, dvs vad man stoppar in och vad man ”släpper ifrån. Vi behöver äta rimliga mängder och röra på oss mer. Då behövs inga vietnamesiska eller sydamerikanska svåråtkomliga produkter, med trendiga namn, för att skapa balans i våra kroppar. Man kan komma långt med sunt förnuft och disciplin.

Jag är inte någon särskilt disciplinerad och ”duktig” person. Jag lever gott helt enkelt. Jag lagar min mat själv i största möjliga mån och jag är helt övertygad om att det är bästa sättet. Då vet jag vad jag stoppar i mig och då kan jag planera min veckomatsedel så till vida att jag har mat hemma så jag slipper panikhandla när magen är tom. Precis som vi behöver återinförskaffa ”lördagsgodis” som begrepp så behöver vi kanske åter igen börja ha veckomatsedel och veckohandel?

Jag såg i mitt kylskåp och konstaterade att merparten av utrymmet består av burkar och flaskor. Däri finns sådant som jag använder för att förstärka smaken och ”runda av” när det behövs. Hur gör man en köttfärssås utan att använda en burk krossad tomater och hur får man kålpuddingen att smaka gott utan en klick lingonsylt? Jag vill rensa bort det som egentligen inte behövs och ändå inte missa något, dvs äta kakan och ha den kvar. Här har jag mycket kvar att tänka ut, T.ex varför boxen i kylskåpet som är tänkt för grönsaker är så liten.

Som sagt, snart är vi tillbaks där vi får odla och plocka vår egen mat för att komma tillbaka till ursprunget. Vi får ”slow down” och leta alternativ till ”Fast-food”.

Mitt nya ”eko-projekt” kommer väl dessutom bli att leta efter paraben. Något som tillförs mat och kosmetika och påverkar kroppens hormoner.

1 kommentar:

Ewa sa...

Rårörda lingon är något som har funnits i evinnerliga tider. Kanske inte med socker men med honung. Att titta i det gamla bondesamhället hur dom åt kan ge dig en näsriktning.