lördag 28 mars 2009

Tankar jag tänker

En sak som slagit mig när jag läst om Josef Fritzls hemska behandling av sina familjemedlemmar är att hela den historien har en gemensam nämnare med andra fall som liknar denna. Män som låser in familjemedlemmar och begår hemska övergrepp mot dem. Det har, förutom Fritzl-fallet i Österrike, nyligen skrivits om detta i Polen, Belgien, Italien. Alla händelserna har det gemensamt att det skett i katolska länder! Vad man ska tolka in i detta vet jag inte men jag har funderat på detta med katoliker och inlåsandet av familjemedlemmar, för att inte tala om de hemska övergreppen som pågått i flera år.

När någon med muslimsk kulturell bakgrund begår brott så ställs genast en religion mot en annan men när någon katolik gör det pratar man om en enskild individ. Vi klagar på alla muslimska grupper som utför våldsdåd mot andra men är det bättre när man brukar våld mot sina egna, bara man är ”kristen nog”?

Jag har noterat nere på Öster att det brukar vara två dragspelare som sitter där och spelar/tigger. De har några småpengar som glimmar till om man tittar noga men jag undrar verkligen varför och varifrån de kommit. Är det ett sätt att få en inkomst så kommer de att bli mycket besvikna. Den musik de spelar är inte så gångbar längre och de småpengar som jag antar att de samlar på sig kan knappast täcka de utgifter man i normala fall har under en vecka/månad etc.

Är det en bild som kommer att bli mer vanligt framöver, att människor sitter och spelar/tigger på våra gator? Det stör mig verkligen. Jag blir illa till mods. Det är inte värdigt det Sverige vi brukade prata om, det där alla har ett lika värde osv, om nu någon minns det? Jag har bara så svårt att tro att de endast har de där småpengarna att leva på, utan vill tro att de langar eller något annat skumt. Det ger mig lite bättre samvete för då kan jag tänka negativt om dem som enskilda individer istället för att fundera på om vårt samhälle håller på att kantra.

Idag ska jag träffa systrar och mor på middag. Vi ska ha tjejmiddag helt enkelt. Det ska bli jättekul. Vi ska pumpa tanten på alls slags information om vår barndom, hennes barndom och andra smaskiga detaljer ur släktens historia. Hon brukar alltid säga att hon inte minns eller att man inte ska rota i gammalt men vi vill veta ju. Vi ska laga en trerätters middag och tjafsa oss genom en heldag ihop. Det ska bli mycket trevligt och intressant!


Ikväll ska jag vara duktigt och släcka lampan en timma för jorden och miljön. Det blir fram med levande ljus och mys med sambo, vare sig han vill eller inte. Han är inte så mycket för tända ljus men det är jag. Vill jag ha mys då blir det mys, så det så, om så ekologisk eller inte!

1 kommentar:

Eduronflux sa...

Vi hade några i Luleå som lirade som sjutton på gatorna och sedan när det blev lite kallt framåt aftonen drog de in på bingon och lirade upp stålarna.

Visst är det roligt med släkthistoria och man blir allt mer intresserad ju äldre man blir. Pumpa morsan din på historier och skriv ner. En dag är hon och historierna borta och då ångrar du/man sig.

Haha, det är rätt släck ljuset och håll sambon i tighta tyglar! Mys din j**el väser du i hans öra!

Kommenterar inte alltid men har stor behållning av dina funderingar och glimtar från ön