onsdag 9 juni 2010

Bornholm – Dag 1

Som alltid när det är fastlandsresa på gång så är det tidig morgon som gäller. Klockan 5:00 var klockradion ställd på men eftersom jag sällan kan sova ordentligt under natten så klev jag upp några minuter före. Buffade i sidan på sambo och påbörjar “sista rycket”, dusch, matpackande och till sist bära ut allt till bilen.

Det som är så fantastiskt med våra färjor nu för tiden är restiden. Vi som har åldern inne minns hur segt 5 timmars överfart kunde kännas. Dessutom var det på den tiden när rökning tilläts ombord. Nu är det fräsch lokaler och hyfsat snabb överfart. Precis när man ska börja ha tråkigt och vill gnälla så annonseras ankomsten i högtalarna. Det funkar varje gång.

Den här gången hade vi dock ett liiiitet problem… När vi skulle checka in på hamnterminalen så sa de, i incheckningen, att vår biljett var avbokad !!!!!… det är inte läge för att skämta om så allvarliga ting. PANIK är känslan som vaknar. Som tur var hade de plats för oss ombord men hemresan var fullbokad! Därför skulle vi få en extradag på fastlandet. Just i det läget ville jag inte tänka på detta så jag sa “det ordnar sig… betala nu…”

Vad som hänt? Jo, jag brukar boka online på destinationgotlands hemsida. Hemsidan strulade så jag ringde upp i stället. När bokningen var klar och jag lagt på luren hade jag i min sinnesvärd redan betalat. Vilket inte var sant, jag hade ju bara bokat. När bokningsbekräftelsen kom på mailen så ringde inga varningsklockor. Jag vara bara nöjd med att jag hade “koll på läget” och god framförhållning som jag trodde.

Nåväl, överfarten tog sin tid och snart var vi i Småland. Vi tankade i Oskarshamn och sen tuffade på tills vi kom till Möre där vi åt lunch. Att kolla bensinpriserna längs med färdvägen är ett måste när man reser. Det finns pengar att spara på det sättet. Gotland har som regel ett högre bensinpris.

Att resa i Sverige är spännande även om det i vårt fall nu var längs med E22 eftersom vi ville komma snabbt ner till Ystad. Man får många samtalsämnen som poppar upp beroende på vad man ser längs med vägen. För mig är kopplingen till tiden då flera landskap blev svenska.

smaland 1Blekinge 1 skane 1

När vi närmade oss Ronneby sa jag att jag ville fika vid Ronneby brunn. Så vi letade oss in och hittade till slut plasten. Men bara för att konstatera att det var stängt!… typiskt… så vidare söderut åkte vi…

Vi hittade ett “tradarställe” i norra Skåne som var helt okey. Trevlig kille som jobbade där. Kaffe är viktigt när man ska resa, mycket viktigt. Man blir piggare och orkar hålla humöret uppe när man egentligen är lite seg i skallen av att skaka runt i en bil mil efter mil.

Vi försökte se vart gränsen gick mellan Blekinges kulturlandskap och Skånes men vi lyckades inte riktigt. Man ska nog åka på mindre vägar för att se det bättre. Skåne har ju sin danskinspirerade byggnadsstil.

Så kom vi ner till Ystad och färjeläget. Som gotlänning kände jag mig en aning tveksam till hur de organiserat bilköerna osv. De hade dock en smart grej. En automat så man själv kunna checka in till inre färjeläget. En funktion som man säkert skulle kunna tillämpa även för gotlandstrafiken! Ombordkörningen skedde i typisk dansk stil, dvs hyfsat ostrukturerat. Det verkade som att markpersonalen dirigerar bilarna lite på måfå, hipp som happ.

P5290012

Färjan var byggd 2005 men hade en atmosfär ombord som för mig kändes som 1980-tal. Jättesköna fåtöljer och INGEN JÄKLA PLATSBILJETT! Trots detta var det liksom ingen huggsexa på vilstolarna. Men kan ni fatta, ni svenskar därute: De tillåter rökning ombord! De hade rökrum och gissa hur det luktade i resten av utrymmet, BLÄ. Ombord passade jag på att ta “et smørrebrød med flæskesteg…” MMMMMMmmmmmm…

P5290018

Det var spännande att åka en annan färja. Båten seglade längs med skånska kusten ett bra tag och när den försvann så dök Bornholms kustlinje upp i horisonten. Överresan tog ca 1½ timme.

bornholm2

Så var vi framme i BORNHOLM… vi hade en ca 30 minuters körväg till Sandkås där vi skulle bo. Vårt första intryck var hur rent landskapet kändes och fina vägar. Vi hade dessutom en underbart vacker solnedgång som följde oss på färden. Det gjorde inte upplevelsen av ön sämre precis.

P5300029

Vi kom fram till hotellet i Sandkås omkring 22:00. De hade hängt ut nyckeln till rummet eftersom receptionen höll stängt på kvällen och natten. Vi var ganska möra efter resan. Vi klev upp klockan 05:00 och var framme vid 22:00, 17 timmars resa. Det första jag konstaterade var att det inte fanns något varmvatten i kranen… TOPPEN liksom!…

När jag la mig så slog tanken mig att jag fick en glimt av den känsla so jag tänker att de som besöker min ö Gotland för första gången har. Gotland beskrivs som “landet annorlunda” och jag vill beskriva Bornholm som “landet annorlunda, fast annorlunda”

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Mysigt att återuppleva vår härliga resa igen via din fina skildring! Längtar tillbaka redan.
Kram
Chaffisen