tisdag 8 juni 2010

Bornholm – en resa till en grannö och ett grannland

Prolog

Att söka information och planera inför en resa är nästan halva nöjet. Tack vare internet kan man snabbt och lätt få information om i stort sett allt om det resmål man har. Eftersom jag tycker om att söka på internet efter vad som helst så kan jag även skapa resmål som egentligen inte finns på agendan. Att resa på internet är gratis och hyfsat kul. Jag tycker om att leta efter alternativa besöksmål. Lägger jag ner en massa pengar på en resa så vill jag inte missa tid och platser för att jag var dåligt förberedd. Jag skriver ner min res-agenda, dag för dag, med besöksmål, öppettider, kostnader osv. På så sätt kan jag beräkna resan. Samtidigt bör man ha en liten buffert för det där oplanerade som alltid händer.

När vi bestämt oss för Bornholm så kollade jag först upp om det finns Coophotellpremie-hotell på ön. Eftersom vi nästan alltid handlar på Coop så kan vi ju lika gärna utnyttja våra premiecheckar till våra resor.

bornholm1

Technorati-taggar:

För mig var Bornholm lite av ett oskrivet blad. När jag bodde i Danmark i början av 1970-talet så var Mogens Glistrup den enda kopplingen till ön, som jag kände till. Det gav inga pluspoäng i mitt sinne. Jag har heller inga släktband till ön. Vilket jag idag tycker är synd eftersom jag gärna haft lite bornholmskt påbrå.

Mitt intresse är historia och sambos är natur så jag letade runt på dessa ämnen. Vi blev inte besvikna eftersom det finns en hel del intressanta platser med fokus på just historia och natur.

Jag bokade båtbiljetter från Gotland till Oskarshamn. Jag bokade hotell på Bornholm. Jag kollade upp antal resmil för att beräkna bensinkostnad. Jag bokade färjebiljett till Christiansø, som var ett av de platser jag särskilt ville besöka.

bornholm4

Veckan före avresa var jag ganska rastlös och min resfeber gjorde sig kännbar. Det är då man ska bevisa att man inte är 5 år utan över 50, att man klarar denna låååånga väntan utan gnäll och tjat… fast… med sambo kan man ju tjata…

Resväskor plockas ner från vinden och kläderna samlas på hög. Det blir mycket kläder, många “uti fall att…”-val måste med. Detta trots att jag vet att jag endast kommer att använda ca 1/3 av alla kläderna. Som tur var så hade jag ledig dag dagen före avresa. Så jag kunde vandra mer okontrollerat och oroligt av förväntan. Vi passade även på att handla inför resan. Frukost att ha på färjan. Mat att ha med i kylväska eftersom vi fått hotellrum med pentry så kan vi laga till enkel mat och mackor att ha med på våra utflykter.

Äntligen blev klockan 23:00 så jag kunde gå och lägga mig. Jag hade ingen aning om hur natten skulle bli men jag visste att jag förmodligen skulle “vakta klockan” som jag alltid gör när jag ska upp i ottan. Klockan skulle ringa klockan 5:00 så nu var det dags att snarka ett par timmar…

Inga kommentarer: