torsdag 10 juni 2010

Bornholm – Dag 3

Vi vaknade till spöregn och blåst. Så vi fick ställa in vår resa till Christiansø, surt… som vädret. Jag såg på den lokala Bornholms TV (Ja de har en egen TV-kanal!) och de sa att färjan till Christiansø skulle gå men endast med en tur den dagen. Färjan till Ystad var helt inställd. Det var liksom bara att “gilla läget” och hitta på en plan B. För oss blev det i stället att åka in till Rønne och gå på museum. Resan dit gick i regnrusk och jag fick inga tillfällen att ta några fina bilder.

Bornholm museum var mycket “hemtrevligt”. Det var som att man kom människorna “inpå livet”. Atmosfären var mycket personlig och varm på hela muséet. Jag tyckte mycket om att vandra runt på detta museum.

P5310142

Jag pratade lite med personalen där om vad man eventuellt känner till något om kontakter mellan Gotland och Bornholm. Men som de förklarade så hade Bornholm haft ett ganska turbulent och våldsamt förflutet och att det inte finns så mycket kvar av skriftliga källor m.m. De var dock mycket intresserade av om jag (eller någon annan) hade information som rörde Bornholms förflutna. Snacka om att de är nära sin egen historia. Jag har nog aldrig varit på ett museum där jag känt så starkt att personerna som arbetade på muséet verkligen pratade om “sin egen historia”.

Jag hade noterat att Bornholm också har berättartradition om det som på Gotland kallas “di sma undar jårdi”. Detta måste väl ändå betyda någon slags kontakt i historisk tid?

Efter rundvandring och pratstund fick vi leta oss ut i småregnet. En charmig stad som inte visade sig från sin bästa sida precis. Det blev svårt att “ta in” det man såg omkring sig och kameran fick mestadels stanna i väskan. Efter en stunds vandrande så beslöt vi för att äta någon stans. Vi var ganska hungriga men några ställen vi gick in på hade rökning tillåtet!?? (Jag trodde det var ett EU beslut på rökförbud?) Ett matställe hade som dagens luncherbjudande “Sill och sup”!!!

p5310141

Det var svårt att finna rätt ställe så när vi kom till beslut blev det lite hastigt. Nåväl, vi var hungriga och trötta på det blöta nedfallet så det var skönt att koma inomhus en stund. Stället vi hamnade på var ett “familjeställe”. Trots detta var det en självklarhet att det fanns alkohol till försäljning! och doften av gammal inpyrd rök hängde tungt i lokalen.

Danskarna har ett mer självklart tillåtande förhållande till just alkohol än vi svenskar. Trots detta såg vi ingenstans någon person som verkade utslagen, hemlös eller det vi kallar för “A-lagare”. Jag är nu helt övertygad om att det finns alkoholproblem även i Danmark men kanske man som sådan inte knuffas utanför den samhälleliga gemenskapen lika brutalt och snabbt som i Sverige?

När vi suttit så länge som det gick på det stället så fick vi vandra vidare och regnet hade avtagit lite. Vi beslöt oss för att leta efter stadens kyrka. Eftersom det är små slingrande gatunät, och jag tycker att den turistkartan vi hade var kass, så fick vi leta en stund. Vi tände ett ljus för nära och kära, passade på att låna toalett och sen ut igen. Nu var det liksom inget kul att vandra runt längre. Man var våt genom kläderna och frusen så vi beslöt oss för att åka till hotellet. Hur som helst kändes det bättre att sitta i bilen och rulla framåt än att vandra planlöst i regnet.

På väg från Rønne mot Sandkås passerade vi Østlars kyrka igen. Nu var det öppet så vi kunde gå in och fotografera. En guide satt där så jag fick ett litet trevligt snack om just rundkyrkor. Det som var en nyhet för mig var att det finns en koppling mellan rundkyrkor och Tempelriddare. Typ WOW liksom… säger jag bara… Det är väl medeltidsfantasier så det räcker till, Ivanhoe, Arn osv

P5310132 P5310133

Vi åkte till rummet och softade en stund. Sov lite och sen tittade jag på Bornholms TV-kanal. Det är en reklamfinansierad kanal. Jag kunde inte riktigt utröna vem som låg bakom den. Men de reportage jag såg gillade jag. Både mer allvarlig lokalpolitik men också om människorna som bor på ön. Varför klarar inte gotland av att ha en TV-kanal som har fler invånare än Bornholm??? (Gotland har ca 57 000 invånare medan Bornholm har ca 44 000)

Jag surfade så gott det gick på internetcafét på hotellet för att kolla boende på Öland eftersom vi skulle få en dag extra på fastandet pga av min miss med betalningen av Gotlandsfärjan. Jag fann ett ställe i Äpplerum som hade bra priser och låg bra till. Vi fick vänta tills vi kom till Sverige igen innan vi kunde ringa och boka rum där men det kändes bra att ha en plan…

P5310124

Efter surf, soft och TV så beslöt vi för att ta sticka och äta i Gudhjem. Något som slagit mig är hur många restauranger som finns i alla byarna. Liksom caféer. Vi har även sett flera mindre hotell-anläggningar för turister. Men inga stora Hotellkomplex som liknar Tott i Visby. Hela ön verkar ha gjort allt för att behålla sin värdighet och karaktär. Man har inte sålt sig till turistnäringen helt enkelt. De som besöker Bornholm besöker ön på dess egna villkor och inte som det ofta känns på Gotland, att man “anpassar sig efter vad turisterna vill ha” dvs man bygger för mycket och för stort och för att inte tala om den vurm som varit för den så kallade “stockholmsveckan”. Sämre reklam kan Gotland inte få.

I Gudhjem fann vi ett matställe, Brøddan, som hade en fantastisk buffé att välja på eller pizza. Först tänkte jag ta buffén men sen såg jag vad ingredienserna på pizzorna var så då valde jag om. Och jag blev inte besviken. Ja, jösses… godare och snyggare pizza har jag nog aldrig sett förut! En frasig botten, nästa som ett tunnbröd. Råvarorna såg ut som de var utlagd en och en (inte en näve skinka här och en näve ost där) och uppepå hade de lagt färsk ruccola sallad och slingrat ut olivolja… En mycket, mycket god pizza! Efter det drack vi kaffe och det var gudomligt gott. Kaffet maldes på stället och tillagades omsorgsfullt.

Efter mat så blev det soft igen, på hotellrummet. Som tur var så hade vi pentry på rummet så vi kunde fixa kaffe åt oss. Sen zappade vi runt på de tre danska, ena svenska och tre tyska kanalerna. Gissa om det var skönt att lägga sig och sova efter det.

och regnet och blåsten fortsatte slå mot rutan…

Inga kommentarer: