torsdag 10 juni 2010

Bornholm – Dag 2

Efter en god natts sömn så vaknade jag till fågelsången ute. Det var fortfarande inget varmt vatten i kranen så jag avvaktade med duschen. Vi hade havsutsikt från vårt rum. Frukosten i huvudbyggnaden var helt okey.

P5300028

Efter frukost for vi ut i det bornholmska landskapet. Färden gick på vägar som böljade sig fram utefter landskapets form. Det var en magisk känsla att se alla gula fält och inte minst, alla enorma bokskogar! Vi hade inte bråttom så färden gick i sakta mak. Jag fick en märklig känsla i hela kroppen, som om jag kommit “hem” trots att jag aldrig varit på Bornholm tidigare. Vädret var lite halvgrått och trist men vi är ju inte så beroende av sol och värme för att uppleva saker, som tur är.

Vägen gick förbi “den gamle borg”, som är ett byggnadsverk som förmodligt haft samma funktion som Torsburgen. Där fanns även Ekkodalen och det fick vi höra eftersom det var en skolklass där samtidigt som oss och de hojtade nästan hela tiden.

P5300045

I Aakirkeby finns Natur Bornholm. Ett naturum i megaformat, en jättefin satsning med bra utställningar och bra pedagogik även för de mindre besökarna.

P5300055

I Snogebæk åt vi vår medhavda kaffe och macka. Här finns fin sandstrand och rökeri där man kan smaka på den Bornholmska fiskespecialiteten rökt sill. Det var lite blåsigt och kallt så vi vandrade inte runt och tittade så mycket. Vi följde strandvägen till Nexø, en fantastiskt liten hamnby. Här skulle jag gärna bo vid ett annat besök på Bornholm. Därefter kom vi till Svaneke och det var samma sak med denna lilla by, charmig och pitoresk.

Sen for vi till Østermarie där ruinen efter Bornholms äldsta kyrka står. Sen åkte vi till Østerlars rundkyrka. Det var låst så vi kunde inte gå in. Jag fotade på utsidan i alla fall.

P5300094

Regnet började smattra så vi hade inget annat val än att leta oss tillbaka till hotell Abildgård. Vi tog en tupplur. På eftermiddagen hade det ännu inte kommit något varmvatten. Sambo gick upp och pratade med receptionen och de sa att “de redan fixat det…” Vad de fixat vet vi inte vi hade bara kallt vatten. Så jag lät kranen rinna länga, mycket länge och se… då kom det till slut varmt vatten. Så vi kunde konstatera att eftersom det så här i försäsongen inte bodde så många gäster på hotellet så var trycket sämre på just varmvattnet. Detta kunde de väl sagt redan från början så hade det löst sig smidigt och lätt?…

Vi surfade lite på netcfaéet som fanns på hotellet. Det var nog den segaste uppkoppling jag upplevt på länge…

Sen åkte vi till Helligdommerne, ett par branta klippor på öns norra del. Vi gick ut en bit och jag fortsatte ut lite längre. Jag fick faktiskt lite yrsel-känsla av att det stupade ner på varje sida där jag stod.

P5300111

Det blev en kort stund jag stod där men jag fick några foton. Precis bredvid gick några skottisch higlanders och betade

P5300104

Efter detta åkte vi till Allinge. Det går en färja mellan Simrishamn och Allinge också men jag tror inte de tar med bilar på den. Jag tror den används mycket av folk som ska ut till Christiansø.

Busstrafiken på ön verkar vara mycket väl fungerande. De har bland annat gjort det gynnsamt för cyklister, vilket är en stor turist-grupp på Bornholm. Man cyklar så mycket man orkar eller har lust sen är det bara att hoppa på bussen, med cykel, och åka vidare. Den verkar ha sin rutt i cirkel runt ön så man kommer väl fram till sin destination förr eller senare. Med tanke på att ön är ca 4 x 3 mil o omkrets så kommer man ganska snabbt fram dit man ska.

Dessutom har de gjort cykelvägar av de gamla järnvägsbanorna. Det innebär att det finns flera genvägar på ön och man behöver inte cykla längs med landsvägen.

P5300034

På Bornholm har de även varje år ett cykelrace, Tour de Bornholm, som ursprungligen riktade sig till personer med förståndshandikapp. Nu har det blivit en stor grej och man riktar sig till alla med någon form av funktionshinder. De tillhandahåller olika typer av cyklar så man kan testa sig fram vilken cykel man behöver. Vilken grej!

Hur som helst så är Allinge en riktig idyll. Alla de små fiskebyarna har just den likheten med Visby, att de har dessa slingrande gatunät och de speciella danska husen. I Allinge åt vi mat på charmiga Restaurang Margeritten, kanonmat!

Sen var det dags för lite soft på rummet innan “den lille Ole” skulle komma med paraplyen… (översatt till svenska: den lille Ole=John Blund). Vädret ute var inte kul. Det blåste rejält och regnade ofattbart mycket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt Lotte! Nu har du fått mig sugen på att åka till Bornholm på riktigt! Vi har pratat om det många gånger, men det tycks alltid komma andra utfykter " i vägen". Jag ser fram emot att fortsätta uppleva Bornholm genom din blogg.