tisdag 30 september 2008

jag bor på en ö...

jag har bott på Gotland sen 1975… sämre bostadsort kan man ju faktiskt ha… här finns så mycket av sådant jag gillar… natur och historia osv… jag vet att jag är priviligerad som får bo här… jag bor i södra delen av stan och har promenadavstånd till Krookska dungen och Furulundsskogen… där brukar jag spaja in årstiderna och fågelbeståndet… med support från sambo… han är fågelfreak och jag hänger på…


jag har även haft som ”grej” att besöka samtliga kyrkor på ön… har några kvar eftersom det är svårt att veta när kyrkorna är öppna och när de är låsta…

tänk ändå… våra kyrkor… som genom århundraden gett ett sådan avtryck av oss människors handlingar och vår socknars identitet… det var här man började livet genom dop… det var här man blev vuxen genom konfirmation… det var här man skapade ett eget vuxenliv genom äktenskap och det var här man lämnade livet genom sin begravning…

därtill var kyrkan ”medeltidens internet”.. det var via kyrkan man fick alla budskap/mail om nyheter utifrån… och det var där man lämnade små meddelanden/sms till andra man träffade… det var där man fixade en käresta/date…



jag är inte religiös men har ett andligt stråk i mitt sinne… för mig är kyrkan inte ”guds plats på jorden” för mig är kyrkan mer just detta jag beskrev här ovan…

tänk så många händelser som sammanflätat blir vår historia… jag tycker att perspektivet på vår historia behöver ändras… historieböckerna har alldeles för mycket nationella utgångslägen…

de människor som levde då… visste inte ett dugg om begreppet ”Sverige”, ”Skandinavien” etc… de levde i sin verklighet… och det är den vi ska söka... för faktum är att Gotland var en dansk provins under ca 300 år…

Gotland har inte haft Gustav Wasa som kung!... för gotlänningar så hette den danske kungen inte ”Christian tyrann” utan ”Christian den gode”… ska vi förstå Gotlands historia… så måste vi söka i danska historieböcker också…



ibland är det skönt att ha en distans till det fasta landet… varje gång jag åker över så slås jag av allt buller… motortrafikleder går kors och tvärs genom landet… stora samhällen genererar mycket bilar… jag får som regel problem med andningen när jag besöker Stockholm… speciellt vintertid… jag tycker det är ett grått samhälle i stora städer… alldeles för mycket asfalt och betong i mitt tycke… varje gång man står i kön till förjan efter en fastlandsrunda så tänker man ”borta bra men hemma bäst”…

men så finns det som jag ser som fördelar… närheten till flera intressanta svenska orter och landskap… det tar inte så värst lång tid att transportera sig i Mellan- och Sydsverige… jag vill besöka alla landskap i landet innan jag lägger sockarna på hyllan…

i somras besökte jag Östergötland… ett landskap jag har besökt mycket i min barndom… jag besökte Vreta kloster med en stark andlig närvarokänsla och Alvastra kloster med en stark tursitnärvarokänsla… jag besökte även Vadstena… vilken söt liten stad… sånt mys på denna lilla plätt på jorden… hade ett kaffehäng på gågatan som var mycket trivsamt… gick nattvandring på Vadstena slott… kanske inte så vuxenkulturellt… men det var skojigt…


jag avslutar denna lilla funderingstsund med ”Sverige är fantastiskt”…

Inga kommentarer: