onsdag 1 oktober 2008

stortorgdagen eller storskräpdagen…

idag har jag besökt Stortorgdagen i Hemse… första gången jag var där var 1975… då var det massor av lokala föreningar som sålde godis, bakverk och hantverk… då var Torgdagen en dag då man passade på att träffa vänner och bekanta… man hälsade och hälsade… visade upp den nya kärleken… nya ungen … osv… jag var 16 år på mitt 17:e och drog runt på lilla systerdotter i hennes sulky… jag var så stolt över henne… hon var (och är fortfarande) syster Annas dotter… hon bor idag i Florida i USA och missar helt Hemses stora kulturdag...

idag är Torgdagen mest en känsla av ”samma, samma, samma”… vad är det som hänt?… dess utom undrar jag: vem köper dessa kläder som säljs på marknaden?… jag kallar dem lite elakt för ”marknadsmodet”… inte ens om jag vore 83 ½ år gammal så skulle jag gilla den sortens kläder… och ingen annan heller verkar det som… för inte har jag då hittills sett någon handla där… man kan ju undra hur de får sin budget att gå ihop…

sammantaget var det ett par stånd med dessa skitkläder med jämna mellanrum… samma sak med skinnprodukter som plånböcker och väskor… ett fåtal lokala föreningar med hembakat bröd… den stora grejen på marknad är kokosbollar… detta trots att de finns att handla i vilken affär som helst numera.. håller marknadskulturen på att urvattna sig självt så att vi snart inte har dem kvar?...

sen detta med musik på marknader… religiösa krafter som släpps fria… tänk att det alltid finns någon som säljer sina egna CD-skivor med kristet tema… ja det är liksom en av de grejer jag inte köper men tycker hör ihop med marknader… har ”barnatro” surrandes i huvudet just nu…

det enda jag köpte var ugnstrull som är gotländska piroger, bröd från Väte och kokosbollar… just ja… Renkorv också… men det är bara 55 % renkött i… fusk... i Norrland har de korv med 80 % renkött… hade velat köpa Anders R Johanssons senaste bok om Visborg slott men plånboken är i sin så jag fick stilla mig… det får bli senare… en mycket kreativ och produktiv golandsforskare den där Anders…

ett besök på Bagarns hade suttit som en smäck men det var naturligtvis knökfullt där… så det får bli en annan gång…


som barn var det Skänninge marken som gällde... oj oj oj... jag bara menar... sockervadden där var inte att leka med... jag bara säger mumsfillibabba... eller sa... numera är det en aaaning för sliskigt för mig... var på besök där i somras... i Skänninge.. en söt liten stad...

den marknad jag gillar bäst är medeltidsmarknaden som är på medeltidsveckan i vecka 32 varje år… där håller man efter vad som får säljas så att det är minimalt med krimskrams… kanske detta med den historiska kopplingen gör att jag gillar den marknaden så mycket...

men den marknad som gjort störst intryck på mig var Jokkmokks marknad som jag besökte februari 1982… i bitande kyla… jag hade helt fel kläder på mig men fick uppleva ett stycka nordsvensk kultur… dit vill jag gärna åka igen… då ska jag åka rensläde och låtsas vara Salka Valka

1 kommentar:

Laila - en ödmjuk jävel sa...

Tack för din kommentar i min blogg!
Oj,oj. Gotland och en massa utflykter verkar roligare än mina eskapader.

Tror att jag skulle gilla kläderna på marknaden! *fniss*