torsdag 2 oktober 2008

här byggs det...

Strax bredvid mitt hus är det en byggarbetsplats… ett helt bostadsområde tar form… jag har första parkett från köksfönstret… sakteligen förändras utsikten…




jag har lite av en slags ”byggarbetsplatsfetisch”… dvs jag blir alltid så otroligt nyfiken på vad som händer där bakom galler och plank… det har alltid varit så… sedan barnsben… skyltar där det stod ”Tillträde förbjudet – Målsman ansvarar för att minderåriga inte vistas inom området” betydde i mitt sinne ”Välkommen in… prova alla konstiga grejer som ligger överallt”… och så gjorde vi titt som tätt som barn…



vi bodde alltid i ett bostadsområde som var under uppbyggnad eller hade det nära intill… en gång var det ett sutteränghus som byggdes… vi var tvungna att undersöka… lyckades ta oss in på övre våningen… och började leka bland brädor, isoleringsmaterial, ledningar och allt möjligt annat… det slutade med att jag ramlade ner på våningen under och slog mig rejält… det blev inget sjukhusbesök och jag fick gå till skolan nästa dag som vanligt…

jag tycker det är kul att det byggs det borde vara ett tecken på framtidstro… och med tanke på att Gotlands Kommun har en framtidsdröm om att ön ska öka sin fasta befolkning från 57 000 invånare till 65 000 så vill det till att det byggs… bara man är aktsam om medborgarnas behov av gröna områden… och att man bygger utifrån ett gotländskt perspektiv… dvs inte bygger anpassat efter sommarboendes behov utan ser till vad vi öbor behöver och vill ha…

jag hoppas innerligt att alla de bostäder som ska byggas i innerstan inte endast blir sommarboende för välbeställda stockholmare etc… då blir det ingen levande stad som alla pratar om… vi behöver inte fler ”Skansenkulisser” utan en verklighet som fungerar för OSS…

Inga kommentarer: