onsdag 8 oktober 2008

Främmande fågel tappade styrfart…

såg på TV här i går kväll… sista avsnittet av ”Främmande fågel”… har inte läst boken men TV-serien blev jag grymt besviken på… jag tycker att storyn haltade… att en ö isoleras idag behöver inte betyda att informationsflödet till och från människor stryps… väl?... skulle folk rusa runt bindgalna på gatorna och tända eld på bilar för att de befann sig i en utsatt situation som TV-serien illustrerar? Eller skulle de börja sms:a, maila och blogga om det de erfar och skaffa information på andra håll?... skulle samhällets infrastruktur falla samman så snabbt… som det verkade göra på TV… då är vi riktigt illa ute…

och sen är jag så genomtrött på de scener där poliser går in i en farlig situation med dragna pistoler UTAN UPPBACKNING!!!... är vår svenska polis så klantiga eller är det endast för att skapa spänning i scenen?... i så fall… stryk den scenen… om man ska lyfta fram smarta poliser så gör det korrekt!... annars blir det så motsägelsefullt... det räcker med de faktiska stolpskott till poliser vi läst om i massmedia…

när de nu ska filma på Gotland… borde de inte ta med mer vyer över Gotland då?... bara snäva vinklingar… borde man inte ta fram den lokala särarten mer om man nu skriver något om just en specifik plats?... så snävt som de var filmat så kunde det vara från vart som helst ju… och varför sker alltid allt i innerstan... vad hände utanför muren... där som de flesta människor bor?... jag tror att om folk skulle samlas så hade det varit mer naturligt på Östercentrum eller Södertorg än på Stora Torget!... ska man försöka visa bilden av en bister verklighet så tycker jag att man ska försöka vara närmare verkligheten!...

Lär av Rejseholdet / Mordkommissionen… den TV-serien visste att plocka fram Danmark ur ett turistperspektiv… jag vill åka till varje plats de visade… de var säkerligen sponsrade av dansk turistnäring.. och det är väl inget fel i det… idag är det hård konkurrens om turismen och då behöver man bredda perspektiven lite för att göra ”oss” intressantare… jag skulle även vilja se mer av andra delar av Sverige när man nu gör TV-serier där…

1 kommentar:

Nina sa...

Jag håller helt med, jag såg också sista avsnittet igår och jag blev grymt besviken, mest för att jag tyckte hon, polistjejen spårade ur fullkomligt, hon blev så kaxig och svor var och vartannat ord. OK jag är kanske inte så snäll i mitt eget språk men ändå... och det där som du säger om att gå in ensam i huset... sjukt dumt, så tror jag inte de gör idag. Ingen är nog så dum så man självmant riskerar livet i jobbet så där...