måndag 6 oktober 2008

"tuffare" trafik på Gotland

jag älskar att åka tåg… det har jag med mig sedan barndomen då jag varje sommar åkte iväg till sommarhemmet… resan gick från Södertälje till Linköping… jag kände det som att det tog ungefär ett halvt dygn… i verkligheten högst ett par timmar…

jag började resan med att handla i kiosken vid Södertälje Södra… en tidning och två äpplen… sedan hade jag också en EGEN läsk och två smörgåsar… vilken lyx… behövde inte dela med mig med något syskon… tåget gick vid ca 9-tiden och var förmodligen framme vid 11-12-tiden… vi var en stor grupp ungar som skulle pytsas ut runt om i landet för några veckors landsbygdsvistelse… ”socialtanter” följde med och såg till att ingen unge blev avlämnad på fel plats… tack svenska samhället för den möjligheten!...

jag har ännu detta tågdunk pulserande i blodet… alla ljud och rörelser som för mig var detsamma som det absoluta äventyret… sen var man framme i en helt annan värld…

jag har endast åkt en klassisk tågsträcka… Transibiriska järnvägen… från Moskva till Chabarovsk… det tog 12 dygn… det var under Sovjettiden och spåren av det kommunisktiska idealsamhället imponerade inte på mig… allt var i en enda färg: grå, grå, grå… hus, människor, atmosfärer… vi var ett gäng på ca 30 personer som reste tillsammans… det var trevlig upplevelse att vara i vår lilla kokong av ”västländsk turist”… det var en ganska billig resa så till vida att det fanns inget… absolut inget att shoppa loss på…

en grej jag minns starkt var att när vi kom till hotellet i Chabarovsk så fick vi syn på en slags kiosk som var öppet endast för västerlänningar… eller i alla fall västerländsk valuta… och där fanns…. Äntligen... GODIS… jag köpte i all hast två chokladkakor… den ena tryckte jag i mig glupskt och helt utan tvekan… den andra skulle jag spara till senare… fick syn på den lilla babushkan som satt i gluggen i kiosken... hon tittade så förfärat på mig... jag förstod inte… en svensk reseledare vi hade med oss berättade att jag tryckt i mig något som för henne kostade en månadslön!... jösses, så dum jag kände mig.. det kändes genant att jag inte ens tänkt på detta innan… så jag smusslade ner min andra chokladkaka och det dröjde en bra stund innan jag kunde förmå mig att äta den…

nåväl… tiden har gått.. saker och ting har förändrats… idag grunnar jag på många tågsträckor jag skulle vilja åka fram på… kanske får jag till det någon gång…

i Östergötland pratar man om att återinföra tågtrafiklinjen mellan Vadstena och Linköping igen… det var någon som räknat ut att det inte skulle ta mer än EN MINUT längre än gällande busslinje idag!...

annars är ju tåg ett bra miljöalternativ… varför i hela friden la de ner tågtrafiken på Gotland… tänk vilken turistattraktion det hade varit att tågluffa på ön!... tänk om Museijärnvägen kunde lyckas med att bygga ut tåglinjen ansenligt… kanske tvärs över ön… vilken grej!... en sportigare variant skulle då vara att ha dressiner tillgängliga… med övernattningsmöjlighet längs banan… man skulle kunna ha vagnar där man kan ställa sin cykel… så kunde man bege sig ut och cykla på den gotländska landsbygden…

Inga kommentarer: