lördag 11 oktober 2008

kul tur med kultur...

En ny institution har sett dagens ljus på ön… Gotland har fått några nya akademiska arbetstillfällen… idag hade Riksantikvarieämbetet Öppet Hus i lokalerna som byggts på området som förr inrymde den militära A7-anläggningen… jag är nyfiken så jag var tvungen att gå dit och sambo att hängde med… vilka enorma lokaler… allt i betong… jag hoppas verkligen detta kommer att komma oss vanliga människor till nytta… vi gick en Tipspromenad som jag förmodligen inte kommer att vinna… och så var det visning i olika rum… deras hemsida är värd ett besök… där finns och kommer att finnas ännu mer matnyttigt för oss historie-tokiga… så bjöd de på fika förstås… kanonfärska saffransbulllar och en kulturkringla… bakat i Stenugnsbageriet i Rute… Mmmmm…

Jag söker uppgifter till ett av mina små projekt så kanske jag kommer att få nytta av deras geografiska närhet…

Granne till Riksantikvarieämbetet finns Riksutställningar som de också har stora betonglokaler… men där har jag inte gjort något besök…

1 kommentar:

Elisabeth Molin sa...

Varför var inte jag på Riksutställningarnas invigning?
Och ett annat evangemang jag måste besöka är Fårönatta, Ska innehålla en hel del kulturellt, intressant och nyttigt....
Ska vi nästa år.............?