lördag 25 oktober 2008

SOS Gotland


Nu har jag tittat på SOS Gute på femman vid några tillfällen. Det är förstås intressant att se hur våra beskyddare arbetar. Tänk så många småbränder som aldrig orsakar katastrof och tänk så många märkliga missöden som folk råkar ut för. Jag tycker det är intressant att kolla in hur en viktig organisation, som Räddningstjänsten, i vårt samhälle fungerar. De vi får se visar att man kan vara trygg med dessa kompetenta räddningskillar och räddningstjejer.

Det man får se om ”Stockholmsveckan” borde få folk att reagera på hur den veckan ser ut i praktiken. Glamouren hamnar lite i skuggan av alla dessa festande/småsupande/alkis-wannabees som skymtar förbi i rutan. Det är bra att det blir synliggjort. För en gång skull tycker jag att negativ reklam om Gotland är nyttigt.

Vilka fina Gotlandsbilder som serveras på bästa sändningstid. Betydligt bättre än i ”Främmande fågel” som sändes för en tid sen. Det här är verkligen ”gratisreklam” för Gotland! Jag undrar hur ett sånt här program hade sett ut under en kallare årstid. Det är tre gånger så mycket människor på ön under semesterveckorna och då borde olyckor, statistiskt sett, vara tre gånge fler. Det ger förstås mer att filma och få material ur.

Sen detta fenomen att man genast försöker pricka in vilken väg brandbilen ilar fram på och kanske om man har tur också vem personerna som skymtar förbi kan vara. Därtill denna diskussion som uppstår efteråt, vem känner någon av dem som är med i
programmet? Jag har tur jag är kompis med en av brandkillarna, nåja känner i alla fall, hmm.. är bekant med, ja, ja, känner till, eh... okey, har passerat förbi på gatan en gång... måste det vara så noga?

När jag precis flyttat in på Länna upptäckte jag att hela utryckningskåren passerade förbi emellanåt. Jag tänkte att kanske detta berodde på att det bor många äldre i området. Det tog ett tag, sen kom jag på det. De var ju hungriga! och passerade förbi Byssans Pizzeria, kanske på tillbakavägen från en övning osv. Nåja, smaklig måltid!

Inga kommentarer: