fredag 14 november 2008

Företagardagen 2008

Sambon sa att det skulle vara en utställning på Wisby Strand, att det var Företagardagen 2008 som skulle pågå där. Det lät intressant. Jag har inget eget företag men jag är en nyfiken medborgare så jag såg fram emot detta. Bra initiativ, tänkte jag, att de visar upp sig för oss konsumenter/kunder.

Vi tog bilen, så klart eftersom vi skulle längst ner i stan där man nu lagt biblioteket, till bibblan och lämnade igen filmen ”Varg” som vi såg på i går kväll. Vi sneddade över Almedalen för att de har fått förökning med en nya parkankor, det såg ut att vara en slags gravand. En sån där framavlad sort för att göra parklivet mer intressant. Vad Gotlands Kommuns parkförvaltning borde göra är att sätta upp en skylt med namn på alla sorters fåglar som brukar besöka dammen. Det skulle öka kunskapen och intresset för fåglarna och för parken.

Nåväl, så gick vi in på Wisby Strand. Längs bak där på markplan såg vi att det var något på gång. Vi gick ditåt men blev kallade tillbaka till receptionen. En receptionist frågade om ”vi anmält oss”. Eh, anmält????.... Jag stod lite undrande en kort stund. Var det inte Öppet hus? ”Det är för företagare men allmänheten är också välkommen”… oj… jaha... eh... ”Ja, för allmänheten kostar det 200 kronor i entré”.

Då tänkte jag en stund, en mycket kort stund, att då fick det fan i mig vara då. Ska jag BETALA för att de ska göra reklam för sig??!!... Icke på MIN bekostnad. Nej tack! Vi gick där ifrån utan att ha sett en enda företagare andas (läs företagaranda) eller fått den minsta lilla broschyr.
När jag kom hem sen så undrade jag vad i hela friden detta var för slags utställning. Jag tittade i tidningen
helagotland.se och såg då ”öppet för allmänheten”, alltså inte samma sak som ”öppet hus”. Nu var det glest med ”allmänhet” där kan jag säga och inte lär det tätna med tanke på entréavgiften. Vem ställde ut och vem skulle titta på, hade de tänkt?

Var det en tillställning för ”klubben för inbördes beundran? En slags förfest och koketteri inför en rejäl brakfest som är den EGENTLIGA ”företagardagen dvs kvällen”. Kvalificerat trams enligt mig. Tips från mig: Låt bli att annonsera nästa år. Håll er ut/In-ställning på någon lokal pub och sätt er ner direkt och snacka ihop er med en bira. För det verkar ändå vara det egentliga syftet. Fast, det kanske är något slags ”bidrag” med i spelet som gör att ni måste annonsera med ”öppet för allmänheten” ?... smart att ha ett inträdesavgift som ingen förnuftig människa skulle betala...

Men tack ändå… för uppslaget till denna blogg…

Inga kommentarer: