onsdag 3 december 2008

Nu är det jul igen och nu är det jul igen och…

Jag har ingen önskelista och ingen kommer jag att skriva. Jag menar att om ”någon” tänker ge mig något så får ”någon” använda sin fingertoppskänsla… så det så… nej, faktiskt… jag behöver inga julklappar för att finna julefrid. Jag är som sagt ganska anti-jul och det går igen i allt, även julklappar. Men visst har jag tänkt på saker jag tycker att jag behöver för att leva ett extra-plus-vardagsliv. Frågan är om det måste en julafton till för att få dem? Kan ”någon” inte köpa det vilken vardag som helst? Jag vet, jag är skittråkig men jag har lite svårt för detta med att ”byta grejer med varann” och samtidigt dränera plånboken.

Men okey, Om jag nu skulle ha varit pro-jul så kanske jag skulle haft en diger önskelista. Som den här:

Långkalsonger, mörkblå, svarta
Handskar, bruna eller svarta
Pannband, röd, svart, grå
Strumpor, div mönster av kul sort
T-shirts, svarta, blå, vita
Plånbok
Joggingskor
Promenadskor
Vinterboots
Lampor, att ha i vardagsrumsfönstret
Nytt köksbord med iläggsskiva och stolar
Nattduksbord, 2 st
Gardiner, till vardagsrummet, till köket och till sovrummet
I-Pod, med gps och internet och alla roliga grejer
Laptop, ned trådlöst bredband
Skrivare/kopiator/scanner, gärna laserskrivare

Och så fred på jorden, förstås…

Men faktum är att det mesta av dessa grejer är sånt som jag kan fixa på egen hand och då också vet att jag får rätt sort och slipper byta efter jul, dock inte freds-grejen. Den måste fler vara ense om och det brukar inte vara något man vill byta när man väl fått det.

Fast å andra sidan om man ser i många länder så verkar det finnas fler personer som inte ger sig förrän de dragit in sitt land i krig och elände för invånarna. Jag bor i ett land som inte har befunnit sig i krig sedan Karl XII:s krigshärjningar.

Jag undrar vad den karln hade i huvudet. Att vara kung i ett land som han uppenbart sket i och så dränera statskassan med att kriga mot olika länder. Förbaskade enfald! Fasen, hade han levt idag så hade han kunnat hoppa bungyjump, klättrat i Mount Everest o.s.v. för att få spänning, och fått leta andra sponsorer än att ta av statskassan och driva ut de egna invånarna i död och sjukdom.

Och hans idioti vill en del hylla?... Kan man inte börja dyrka Roland Cedermark för hans dragspelslir istället? Skulle vara samma typ av idioti men mindre sorgligt att beskåda… eh... Nåja…

Hur som helst så fick jag en sån där varm god julstämning häromkvällen. Jag passerade två tjejer från Alléskolan som stod och samlade in pengar till barn i Moldavien. Varje allmänbildad person vet hur barn i Moldavien har det, jämfört med hur svenska barn rent generellt har det. FAN I MIG, den där Alléskolan fostrar en god human insikt hos barnen. Vem som än ligger bakom dessa idéer så är den personen värd att uppmärksammas.

Jag vet inte om jag får tillfälle att göra någon god gärning inför jul så jag kan linda in mig i den självgoda värmen och känna mig fullt värdig att må gott till jul… men jag vet att jag ska försöka…

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Budskapet har nått fram. Klart och tydligt.
"Någon"