torsdag 5 mars 2009

Marknadför Gotland med mer målvetenhet

Nu är det bistra tider i Svea rike. Plånboken töms av storpampar och det kommer att märkas i hela landets ekonomi eftersom att det blir det ”vanliga folket” som kommer att få mindre med pengar att röra sig med. Det är de ”vanliga folket” som brukar åka på semester. Det blir det ”vanliga folket” som nu kommer att behöva se om sin ekonomi. Om de nu ska åka på semester så kommer de att välja det med omsorg eftersom de vill veta vad de köper. Och det kommer att påverka Gotland. Därför är det extra viktigt att en ö som Gotland, som behöver sin turistnäring, marknadsförs med omtanke.

Idag såg jag på dansk TV1 att de ska börja sända Främmande fågel av Maria Wern. Jag tycker personligen att den serien var allt för snävt klippt vad gäller gotländska vyer. Hade man tänkt ett steg till så hade man visat mer av Gotland i scenerna. Låter kanske märkligt eftersom det är en kriminalstory som ska visas. Men det ena behöver väl inte utesluta det andra. Det har i alla fall den danska serien Mordkommissionen bevisat.

Jag skrev om ”S.O.S. Gute” på min blogg i höstas. Jag har under vintern haft många besök från Finland och jag antar att de söker information om ön efter att ha sett TV-programmen. Just S.O.S. Gute lyckades med att få med en bit av turist-Gotland och jag tror att det är det som lockar finska Tv tittare att söka mer information om ön. Jag skulle inte bli förvånad om vi i år får ett ökat antal finska besökare till ön.

Inga kommentarer: