fredag 17 juli 2009

En resa - många minnen. Dag 10

Den här dagen vaknade vi till något som beskrivits för mig flera gånger. Regn och kyla. Ett riktigt pissväder helt enkelt. Det var i och för sig både bra som dåligt. Bra att vi inte hade något speciell aktivitet inbokad som skulle bli förstörd av vädret. Dåligt för att nu skulle sikten under resan bli helkass. Ja, ja, det är bara att gilla läget. Så det blev vanliga morgonprocedurer. Jag bara säger det. Jag kommer inte att glömma den pinfärska gravlaxen vid Finnholms brygge på länge. Sen packade vi in alla grejer i bilen and off we go!

Det är tur att man har en respartner som man kan snacka ”samma språk” med så vi hade väl ett och annat samtalsämne att underhålla oss med i vår rullande konservburk. Lofoten består av flera öar. Henningsvær, som i sig självt är en ö, ligger vid Austvågsøya. Vi bilade till Fiskebøl för att därifrån ta en kort färjetur till Melbu som ligger på Hadseløya. Egentligen hade vi kunnat ta den nya bilvägen med bro men Urban menade att det fanns chans att se tumlare vid överfarten. Ja, ja, det såg vi inte mycket av men vi kunde sitta och sippa på en kopp kaffe i alla fall.

Sen bilade vi vidare med korta pauser för chaufförens behov av nikotinintag. Vi kom till Stokmarknes där det finns en bro över till Langøya. Vi körde åt fel håll och hamnade på en skumpig skitväg som gick längs ön västra sida. Men som Urban brukar säga, ”vilken tur att vi har en bil som går att vända”. Jag tycker så här efteråt att det var intressant att se Lofoten ur detta regnperspektiv. Detta är verkligheten för alla bofasta där uppe.

När vi kom fram till Sortland så pausade vi genom att gå och fika. Först gick vi in i en galleria. Vi kollade priser och gjorde jämförelser med Sverige. Ta plockgodis (vet inte varför just detta fastnat i minnet) I Sverige kostar det generellt runt 6:90 Skr. Vi såg att det här kostade 17:90 Nkr. En mjölk som i Sverige skulle ha kostat ca 8:00 Skr kostade 17:00 Nkr. En starköl, 33 cl, på deras bolag kostade 36 Nkr. Spriten kostade ungefär dubbelt så mycket som mot svenska priser. Det kostar att turista i Norge!
En annan grej vi såg var elrullstolar som var inbyggda. De såg ut som en liten mini-mini-bil med ett säte. Jag antar detta beror på väderleken inte är att leka med. Jag tycker att det var helcoolt!

Vi fikade på ett kafé och det var där jag såg i en tidning att Michael Jackson var död. Då insåg jag hur avstängda från information vi varit ett par dagar. Inte för att just Michael Jackson död berörde mig nämnvärt, det var väl ganska väntat att hans liv skulle bli kort, men han var dock en världskändis.

Efter en väg som Urban beskriver som ”prärieväg” så kunde jag åter igen inte låta bli att fundera på vad dessa människor möjligen gör för att stå ut med väder och enslighet. Eftersom allt verkar så utspritt så undrar man ju var de har tillfällen att träffas och få pratat med någon. Men något jag sett är frikyrkor av olika slag. Kanske man är mer aktiv i dessa församlingar?

Hur som helst så kom vi fram till Bleik till slut. Vi hade bokat tidigt på våren och hade ingen aning om vad som väntade. Tack vare min tidiga bokning så hade jag ett lägre pris än om jag bokat det under högsäsongen. Bleik ligger ca 1 km sydväst om Andenes. Vi hade hyrt en liten stuga med gräs på taket. Det var en mycket charmig liten stuga med en utmärkt standard. Dessutom hade de golvvärme! Vilken måste vara perfekt häruppe i kalla nord. Vi hade hyrt av Midnattsol Camping men vår stuga låg mer inne vid ägarens privata hus. Vi bäddade sängarna och sen slängde oss ganska snabbt i bingen och sov en god stund.

Sen tog vi en biltur för att inspektera området. Vi åkte även in till Andenes och handlade. Andenes har ca 2500 invånare så det var en ganska stor stad jämförelsevis med vad vi hittills sett. Dessutom hade de TVÅ modebutiker. Jag var inne i båda och kollade och de hade många snygga kläder som verkligen var ”up to date”. Nåja, vad skulle jag annars tänka som är fullspäckad av fördomar.

Vi kom tillbaka till stugan och fixade mat. Det var mysigt med eget kök och att kunna röra sig fritt och ledigt i boendet.
Efter maten tog vi en biltur längs en mycket skranglig väg. Det var hyresvärden som tipsade om detta. Vi såg tre havsörnar och utterspår. Utanför Bleik finns Bleikøya. Det är ett naturreservat där det häckar tusentals med Lunnefåglar. Tyvärr fick vi endast se dessa fåglar på avstånd, som små svarta prickar på havet.

Så tog ännu en dag slut och vi var helt slut så det var ingen stor affär att gå i säng,speciellt som det nu regnade ute. Vi såg över till campingen på andra sidan vägen och det såg inte kul ut. Ett ungt par försökte resa sitt tält i detta regn. Stackars dem och lycko oss!

2 kommentarer:

Eduronflux sa...

Trots vädermotgångar verkade ni ha det kul denna etapp av resan.
"En bil som går att vända, jojo"

SweFlo sa...

Lät som en mysig stuga! Här i Florida ser man ofta golfbilar som folk använder inom sina kvarter, som extrabilar liksom. Florida är nog golfbilens paradis! Uttrar har vi gott om här i krokarna. Det påminner mig om när Niklas var hos oss och skulel gå hem till sin lägenhet en sen kväll. Han såg en utter springa precis framför honom över vägen, och dagen efter deklarerade han med iver att han minsann hade sett en bäver! :-)