tisdag 21 juli 2009

En resa - många minnen. Dag 14

Det är så trist varje gång man måste lämna en plats man trivs på. Samtidigt skulle kanske mitt intryck av Gästgiveriet inte hålla allt för många övernattningar. Det kan ju bli rätt enahanda att vara på samma ställe. Efter dessa dagars resande blev man ju lite bortskämd med att få nya intryck regelbundet.

Efter vi ätit frukost och checkat ut for vi till Museum Vuollerim 6000. Vi fick en egen liten guidad information och se en film. Det är en intressant tanke att dessa männiksor levde just där för alla dessa tusen år sedan och fick sin vardag att fungera. Jag hade nog inte tänkt så noga på stenåldersmänniskor innan jag läste boken ”Grottbjörnens folk” någon gång på 80-90-talet. Boken hade nog ingen chans att nominera författaren till Nobelpriset i litteratur men jag det gav ett uppvaknande för mig kring mina/våra förfäder.

Jag vurmade tidigt för vikingatiden men kände hur siktet blev grumligt av alla nationalistiska idioter som blandade ihop verklighet och fiktion. Jag har än idag svårt för att se vikingatiden som en historisk period utan att samtidigt tänka på nazi-drägg. Jag tycker synd om våra gamla ÄKTA vikingar som ska behöva jämföras med neanderthalarättlingar, vilka nazidrägg ibland verkar vara. Jag tror att de vikingarna som levde under perioden före medeltiden skulle pissa på nynazisterna och deras obildade beteende!

Sen blev det mer och mer medeltid för mig, förmodligen tack vara medeltidsveckan på Gotland. Samtidigt tycker jag att perioden då Gotland gick över från danskt till svenskt styre är intressant. Men hur man än tänker så var stenåldersmänniskorna där före.

Nåväl, jag var nöjd med den diskussion som kom till där på museet, även om jag diskuterar helt från en oinsatts vinkel.

Sen gick vi från den ena kulturen till den andra, för precis bredvid museét finns bygdegården där de har ett kafé. Och kaféer det gillar jag. Ganska smart att samordna två verksamheter. Säkerligen är det så att flera museumsbesökare sedan gör ett besök på kaféet.

Sen for vi vidare på de norrländska vägarna. Vi stannade till vid Bodens kyrkogård eftersom Urban ville finna sina farföräldrars och fars grav, vilket vi gjorde.

Sen blev det mot Luleå. Urban hade ju velat träffa flera av sina gamla goda vänner men ju närmare stan vi kom ju mer gick det upp för honom om hur lite tid det fanns. Vis kulle övernatta hos en gammal barndomskamrat i hans stuga. Den låg vid Kvarnträsk, strax utanför Luleå. Det blev ett besök på en restaurang och efter det åkte Urban och jag ut till hans mors gamla sommarställe och till hennes minneslund. Vi körde en runda i Luleå och Urban pekade och pratade. Det är nog en märklig känsla att besöka sin gamla hemstad så här.

Sen kom vi tillbaka till stugan och barndomsvännen. Efter en stunds prat så gick jag och la mig och vad jag vet så sov jag nog innan huvudet hamnade på kudden.

3 kommentarer:

Eduronflux sa...

Ja, där väntade vi att ni skulle höra av er och komma förbi på fika men icke ;(

Lotte Jensen sa...

Ja, Hur än vi gjorde så krympte tiden. Urban var verkligen besviken på att han inte hann med att träffa er.

Murveln funderar sa...

Japp, men du fick ju mitt sms på kvällen och that´s it. Men vi syns ju när ni kommer ner snart så...